Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Den afdøde Apple-grundlægger har aldrig selv lavet en annonce - alligevel er han blevet optaget i The One Clubs Hall of Fame, der hædrer de bedste kreative reklamefolk.

Er du en af de mange, der har læst biografien om Apple-grundlæggeren, Steve Jobs, så er du også stødt på historien om, at Apples bestyrelse forsøgte at stoppe den ikoniske reklamefilm “1984”.

Steve Jobs var ellers begejstret for filmen, og derfor viste han den til bestyrelsen. Den gik dog fuldstændig i coma og bad reklamebureauet om at frasælge de indkøbte Super Bowl slots.

Apple medstifter Steve Wozniak foreslog Steve Jobs, at de to selv betalte de 800.000 dollars, indrykningen kostede, men det blev ikke nødvendigt. Nærmest i trods havde bureauet ikke frasolgt slottet, og reklamen blev vist.

Resten er historie. Sjældent har en bestyrelse taget så meget fejl.

Selvom dette sikkert er en populær historie blandt reklamefolk, så er der ingen tvivl om, at Steve Jobs var en meget besværlig og krævende kunde. Men han havde også så meget flair for god reklame, at den amerikanske The One Club nu har optaget ham i deres Hall of Fame som den første kunde – og selvom han ikke har skabt eneste reklame selv.

Det skete tirsdag aften, hvor Lee Clow fortalte om samarbejdet. Han er fornylig pensioneret fra TBWA efter at have samarbejdet med Steve Jobs i næsten 30 år. Bl.a. var han med til at skabe 1984.

Hans egen favorit er dog “The Crazy Ones” fra 1997, der markerede Steve Jobs returnering til Apple.

Apple havde faktisk ikke rigtig nogen produkter at markedsføre og derfor blev reklamen et slags manifest for, hvad Steve Jobs håbede, Apple ville blive til.

Ultimativt valgte han selv den version, der kørte.

Bureauet havde lavet to versioner – en med speak af Richard Dreyfuss og en med speak af Steve Jobs selv.

Begge versioner blev sendt af sted til tv-selskabet med henblik på at blive vist i forbindelse med visningen af Pixars Toy Story, og afventede Steve Jobs valg.

Lee Clows favorit var den med Steve Jobs, men kl. 4 om morgenen blev han ringet op af Steve Jobs, der havde valgt versionen med Richard Dreyfuss.

“Det skal jo handle om Apples fremtid og folk skal ikke tro, det skal handle om mig,” lød beskeden, og Lee Clow konstaterede efter en kort tænkepause.

“Fuck it. He’s right again.”

Kilde: Adweek

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club