Stibo-koncernen har købt de danske aktiviteter i konkursramte Color Print.
Dermed bliver Stibo-koncernen samlet set det største trykkeri i Skandinavien inden for magasiner, reklametryksager og kataloger.
Omsætningen i trykkeridivisionen fordobles til omkring 1 mia. kroner vurderer branchekilder i Børsen.
Koncernchef Hans O. Damgaard vil ikke oplyse, hvad Stibo har betalt, men siger at der er tale om et trecifret millionbeløb.
Stibo over tager trykkeriet i Vadum nord for Aalborg og den grafiske full-service virksomhed Scanprint i Aarhus med henholdsvis 140 og 75 medarbejdere. De svenske aktiviteter er ikke med i købet.
Stibo-koncernen har for tredje år i træk vækst på både top- og bundlinje. Omsætningen er vokset med 5 procent til 946 mio. kroner i 2011/12. Overskuddet før skat blev forbedret med 39 procent til 44 mio. kroner (Børsen, p. 14-15).
Føtex forsøger at gøre kunder loyale med guldmærker – men der skal mere til
Føtex-medarbejdere står og deler guldmærker ud ved supermarkedets kasser. Formålet er at få kunderne til at købe oftere ind i Føtex for at få en gryde gratis.
Men rabatmærker gør ikke kunderne mere loyale, mener Søren Bechmann, associeret partner hos mediebureauet Mediacom og forfatter til bogen ’Service er marketing”:
”Initiativet er af kampagnekarakter, mere end det handler om at skabe ægte kundeloyalitet. Rabatmærker er et udtryk for dagligvarekædernes mere eller mindre desperate forsøg på at skaffe kunder. Kuponerne kan veksles til potter og pander – men loyalitet – det tvivler jeg på”.
Mange virksomheder måler endvidere kundernes tilfredshed, men selvom det også er vigtigt, er det ikke nok til at gøre en kunde loyal.
Ifølge en undersøgelse fra konsulentvirksomheden Accenture, er kunder kun loyale indtil konkurrenten kan tilfredsstille kundens behov.
Derfor gælder det om – ifølge Thomas Neergaard fra Accenture, der er ekspert i CRM – at blive bedre til at se kundens behov og reagere på det før konkurrenterne.
Accenture undersøgelsen viser også, at forbrugerne foretrækker leverandører, der er meget aktive på de sociale medier og nemme at komme i kontakt med. En fjerdedel siger, at de vil være mere tilbøjelige til at vælge en leverandør, som de kan nå via sociale medier.
Søren Bechmann pointerer dog, at vejen til kundernes loyalitet ikke er nem:
”Man sparer goodwill op ved at holde, hvad man lover og i det hele taget gennemtænke den rejse, man sender kunderne ud på” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 10-11).
Nordea klarer sig suverænt – Danske Bank dumper
Det er efterhånden ikke nogen nyhed, at bankerne under og efter finanskrisen klarer sig dårligt i image-analyser.
Også i den nyeste analyse fra YouGov kæmper bankerne for deres image. Men mens Nordea klarer sig suverænt på image-delen og ligger med en meget flot score i forhold til andre banker, står det meget værre til hos konkurrenten Danske Bank, som især på faktoren ’værdi for pengene’ ligger lavest.
Nordea-direktør Michael Rasmussen mener, at Nordeas flotte score skyldes at banken i ’bund og grund er kundeorienterede’.
Danske Banks problem er ifølge Mikkel Korntved fra Loyalty Group:
”Danske Bank har et stort fokus på at gøre investorerne glade. Derfor ser de på, hvad de kan gøre ud fra en Excel-regnearksbetragtning. De risikerer at ofre kunderne i jagten på kortsigtet gevinst og på sigt grave deres egen grav, fordi kunderne begynder at sive” (Berlingske Business, p. 6).
Annoncemarkedet faldt i 2. kvartal – især på print
Det samlede annoncemarked faldt med 2 procent i årets første halvår i forhold til året før. I andet kvartal var faldet ikke mindre end 5 procent i forhold til året før.
Hårdest er det gået udover printmedierne, idet annonceomsætningen faldt med 13 procent på dagbladene og 19 procent på magasinerne i forhold til året før.
DRRB tror, at det samlede annoncemarked stiger igen i 2. halvår:
”Jeg forventer, at investeringslysten stiger hos annoncørerne efter en tid med tilbageholdenhed og så skulle vi gerne ende på niveau med 2011”, siger chefkonsulent Henrik Dyring til Børsen.
Men Ulrik Thagesen, adm.dir. hos mediebureauet Mediacom og Henrik Børjesson, annoncedirektør på Politiken, er mere pessimistiske. Mens Henrik Børjesson er i tvivl om niveauet fra 2011 nås, forventer Ulrik Thagesen et fald på 2-3 procent i andet halvår.
Pessimismen hænger også ved på printmarkedet. Hverken Ulrik Thagesen eller Henrik Børjesson tror, at markedet kommer tilbage på print. Udfordringen er, at selvom man samler annoncerne op på de digitale medier, så er omsætningen markant lavere end på print (Børsen, p. 34-35).