Stigende efterspørgsel på strategisk rådgivning hos PR-bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at PR-bureauer tager opgaver fra andre brancher. At virksomheder øger brug af sociale medier, selvom de ikke helt ved hvorfor. Samt at reklamemand får god omtale af sin bog.

Både i Børsen og her på bureaubiz.dk har der været en del debat om, hvad PR bureauer kan og skal kunne.

I dag kan man så læse i Børsen, at efterspørgslen på strategisk rådgivning hos PR-bureauerne er steget og at de dermed i kundernes øjne er rykket op i hierarkiet.

Det er Konjunktur-analysen 2011 fra Public Relations Branchen, der viser, at 76 procent af 25 adspurgte PR-virksomheder har haft en stigende efterspørgsel på strategisk rådgivning.

Samtidig viser analysen, at 67 procent har haft en bedre ordreindgang i 2011 end i 2010 og hele 61 procent havde også bedre ordreindgang i 2011 i forhold til 2009.

Morten Grøn, der er formand for Public Relations Branchen samt partner i PR-bureauet Kreab Gavin Andersen, siger til Børsen, at PR-bureauerne i stigende grad lukrerer på at tage opgaver fra management consulting-virksomheder, reklamebureauer og til dels også advokatvirksomheder.

At virksomhederne nu efterspørger strategisk rådgivning og at PR-bureauerne får lov til at levere den betyder, at branchen i højere grad kan navigere uden om krisen:

“Vi kan se, at der en tendens til, at virksomhederne vælger at skrue op for de strategiske kommunikationsdiscipliner og ned for de mere medietunge investeringer, som typisk udføres af et reklame- eller mediebureau. Vi klarer os godt, når det går godt for kundernes forretning, men sådan set også, når det går mindre godt. Det er bare forskellige typer af opgaver. Vi har mere krisefokus i øjeblikket og mere et salgsfokus i opgangstider. På den måde er vi knap så konjunkturfølsomme”, siger Morten Grøn.

Søren Friis Larsen, markedsdirektør i Dansk Erhverv er enig i, at PR-branchen har bevæget sig opad og er blevet dygtige til at levere langsigtet strategisk rådgivning:

“Man evner nu at være relevant på det mere langsigtede strategiske område og ikke kun en pressemeddelelsesfabrik. Det er en bevægelse, som rigtig mange rådgivere gerne vil tage, nemlig at gå fra at sælge rugbrødsarbejde til at kunne komme op og tage en højere avance, fordi det de leverer også har et højere vidensindhold i deres rådgivning (Børsen, p. 38).

Budgetter til sociale medier øges

De sociale medier vil gerne have en større bid af annoncekagen. Blandt andet er Twitter i gang med at afprøve en ny annoncemodel.

Og det ser ud til, at de sociale medier har kunderne med sig. I hvert fald vil reklamekøberne gerne bruge flere penge på de sociale medier – også selv om de ikke altid kan forklare, hvorfor de synes, at de er nødt til at være på de sociale medier.

Det siger Randy Cohen, grundlægger og leder af Advertiser Perceptions, der står bag en analyse udarbejdet for magasinet Advertising Age.

Ifølge analysen, som er foretaget blandt 1.200 beslutningstagere, forventer 59 procent at øge budgetterne til sociale medier de kommende 12 måneder, mens kun fire procent forventer at bruge færre penge på sociale medier.

De sociale medier kommer formodentlig til at udgøre omkring 27 procent af de digitale reklamebudgetter mod 22 procent sidste år.

Det totale globale reklamemarked i 2012 bliver ifølge GroupM (moderselskab for blandt andet MEC, Mediacom og Mindshare) på ca. 522 mia. dollar (knap 3.000 mia. kroner), hvilket er et plus på 6,4 procent i forhold til 2011 (Børsen, p. 36-37).

Branchefolk i medierne

Søren Bechmann, tidligere direktør for Recommended, fortsætter med at få god omtale af sin nye bog: ‘Service er marketing’.

Hen over et opslag i Jyllands-Posten fortæller han om den dårlige service de fleste kunder er udsat for og at reklame ikke virker, hvis den ikke hænger sammen med virkeligheden. Han nævner blandt andet Faktas reklame ‘Vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere’ og siger i den forbindelse:

“Vel vil de ej have, at jeg bliver lidt længere i Fakta. De fleste discountforretninger er bemandet af ungarbejdere, som er revnende ligeglade med, hvor længe du bliver. Hvis de gør noget for at få dig til at blive længere, skulle det lige være kun at åbne én kasse, selvom der står 50 mennesker i kø” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 14 og 15).