Stigende utilfredshed med forsikringsbranchen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Tilfredsheden med forsikringsselskaberne dykker i år efter to år med stigende tilfredshed. Især GF Forsikring har fået flere utilfredse kunder.

De seneste to år er kundetilfredsheden i forsikringsselskaberne steget, men nu dykker den igen for branchen generelt.

Det skriver Berlingske på baggrund af en analyse fra Epsi.

Den største tilbagegang står GF Forsikring for. Riccardo Krogh Pescatori, kommunikationskonsulent i GF Forsikring forklarer, at der kan være to årsager til det.

Det ene er forhøjede præmier og det andet er, at forsikringsselskabet har haft færre skader end de øvrige selskaber og derfor har været i mindre kontakt med kunderne.

Og selvom den sidste årsag kunne lyde lidt søgt, så siger Helene Söderberg, adm.dir. i Epsi til avisen, at kundekontakt faktisk er vigtigt:

”Vi ser, at det er vigtigt med kundekontakt. For har man som kunde haft kontakt med sit forsikringsselskab, er man ofte mere tilfreds som kunde. Det er faktisk oftest dem, der har anmeldt en skade til forsikringsselskabet, som er mere tilfreds og loyal, fordi forsikringsselskaberne ofte giver en god behandling.”

Det er dog ikke kun kundekontakt ved skader, der er vigtigt, men kundekontakt generelt, siger Helene Söderberg.

Det forsikringsselskab med de mindst tilfredse kunder er for fjerde år i træk, Gjensidige.

Ifølge koncerndirektør i Gjensidiges Nordic-afdeling, Kim Rud-Petersen, har selskabet introduceret både en ny platform til at styre kunderelationerne på og et ny koncept, der hedder ’Do it right’. Det handler om at kunderne skal opleve en hurtigere og mere effektiv kundebehandling.

De mest tilfredse forsikringskunder findes hos Lærerstandens Brandforsikring og det forsikringsselskab, der har haft størst fremgang på kundetilfredshedssiden, er Købstædernes Forsikring, der har forbedret både kundeservice og skadehåndtering.

Berlingske Business, p. 4.