Stilskifte: Prisfornægter til prisvindende bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Peter Boye har hos Partners gjort sig bemærket ved at afvise deltagelse i reklamepriser. Saatchi har derimod været flittig gæst på podiet.

Der er lagt op til et markant stilskifte, når Peter Boye fra Partners indtager den kreative direktørs stol hos Saatchi & Saatchi efter Simon Wooller.

Mens Simon Wooller var flittig gæst på podiet ved diverse reklamepriser, har Peter Boye direkte talt imod reklamepriser. Faktisk så energisk, at det var SAS selv, der mod hans vilje indsendte de meget anerkendte reklamefilm til True Award – hvor de vandt.

Peter Boye mener, at priser giver et forkert fokus for de kreative og dermed kan være ødelæggende for brands, hvilket han i efteråret forklarede i et meget debatteret interview på Bureaubiz.

Nu kommer han så til et bureau, der aktivt har anvendt reklamepriser i revitaliseringen. Men det betyder ikke, at Thomas Falck er uenig med Peter Boye.

“Vores ambition var at få taletid på et budskab om medieneutralitet, og det fik vi for nogle år siden i Guldkornet, fordi vi netop vandt noget i alle kategorier, og den mest berømte vinder var den virale case fra Quiksilver. Men den taletid skulle bruges til at overbevise kunderne om, at vi kunne noget, der var relevant for dem. Det var så at sige næste step i den plan, vi har arbejdet efter,” siger Thomas Falck og fortsætter:

“Jeg er derfor grundlæggende enig med Peter Boye. Jeg har ikke noget imod at vinde priser – men om noget har prispotentiale må bare aldrig spille en rolle i udviklingen af løsninger. Skal vi vinde priser, så skal det være på arbejde, der viser, hvad vi står for som bureau – ikke en enkeltstående, sjov annonce eller et askebæger”.

Thomas Falck er således pragmatisk over for deltagelse i konkurrencer.

“Det diskuterer vi internt med vores kunder, om vi skal”, siger Thomas Falck.

Men I fik jo meget ud af Quiksilver, da I skulle have taletid. Er de stadig kunde hos jer?

“Der eksisterer fortsat en relation mellem Quiksilver og Saatchi. Men vi har en diskussion om, hvad kreativitet koster,” siger Thomas Falck.