Største danske løve-høst i dette årtusind

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Årets Cannes Lions satte rekorder: Et dansk bureau fik en hel håndfuld løver, og det samlede antal løver for danske arbejder er det højeste i nyere tid. Bureaubiz binder en sløjfe på Cannes Lions 2015. Se alle danske shortlister og løver her.

Cannes Lions 2015 satte rekord med over 40.000 indsendte arbejder, når special-festivalerne Health og Innovation regnes med. Og dansk bureau-kreativitet fulgte trop.

UncleGrey fik 5 løver – 3 for Canon og 2 for Weber – og så mange løver har intet dansk bureau hentet ved én og samme festival i dette årtusind.

Dette lagde grunden til en generelt høj dansk høst, og da tre andre bureauer – Ogilvy (med to løver), Hello Monday og Kilo Design – også blev belønnet, kom dansk bureau-kreativitet op på i alt ni løver, og det er heller ikke sket før i dette årtusind.

De 9 løver var fordelt på 3 sølv, 5 bronze og 1 Product Design Løve, idet den unge kategori ikke uddelte guld, sølv og bronze.

Sådan var stillingen før Cannes Lions’ fire sidste kategorier lørdag, hvor UncleGrey og Canon var shortlistet i Branded Content, og Brandhouse, Bacon og Interflora var shortlistet i Film – og sådan var stillingen også bagefter. Ingen af disse vandt løver.

20 shortlister fik danske bureauer – 10 af dem gik til UncleGrey. Shortliste-tallet har cyklet op og ned de senere år, med 30 i 2014 og 4 i i 2010.

Når boet gøres op, kan man også konstatere, at det hverken blev til Grand Prix eller guld i år, men disse hører også til sjældenhederne. Seneste danske Grand Prix ligger mere end 10 år tilbage. Dengang – i hhv. 2000, 2002 og 2003 – vandt Framfab og Lars Bastholm hele tre Grand Prix’er i Cyber Lions for nikefootball.com.

Guldløver tilfalder lidt oftere danske bureauer – senest i 2012, hvor førnævnte UncleGrey også gjorde sig gældende. Ved den lejlighed var det The Liberation for Only, der vandt guld (samt to sølv) i Cyber Lions.

Saatchi fik den næst-seneste danske guldløve i Cannes i 2008 – eller rettere; de nåede aldrig at få den i Cannes. Et godt otte timer langt raid a la Murphys lov fra København endte med, at teamet kom få minutter for sent til at få deres Radio Lions på scenen. Og bureauet måtte vente til efteråret med rent fysisk at få den.

Det kræver som udgangspunkt Grand Prix eller guld for at komme på scenen i Cannes Lions – det kom Aiaiai og Kilo Design også i Product Design Lions, hvor der (blandt 280 indsendte arbejder) kun blev uddelt otte løver i alt.

Også unge danske kreative formåede at komme på scenen:

  • Louis Elsass Meyer vandt Future Lions for chromebook_type sammen med sine makkere fra Miami Ad School; Luvdig Pehrson, Sverige, og Elton Rhee, Canada.
  • Rasmus Smith Bech og Jonas Roth var, som det eneste kreative team i årets Cannes Lions, på scenen to gange for at modtage Grand Prix: Life Paint for Volvo, udført af Grey London, toppede både i Promo & Activation Lions og Design Lions.

Cannes Lions 2015 – danske resultater

Løver

Uden for kategori  
(ingen guld, sølv og bronze i denne kategori)

  • Product Design: Kilo Design og Aiaiai med TMA-2 Modular Headphone System for Aiaiai

Sølv

  • Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ cultures for Weber-Stephen
  • Design: Hello Monday med The DNA Project for j.viewz

Bronze

  • Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ cultures for Weber-Stephen

Future Lions

  • Louis Elsass Meyer (sammen med Ludvig Pehrson, Sverige, og Elton Rhee, Canada), Miami Ad School, med chromebook_type

Shortlistede

  • Branded Content & Entertainment: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Film: Brandhouse og Bacon med Odd Love for Interflora
  • Media: Mediacom med The Modern Art of Coffee for Nescafé
  • Media: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • PR: Robert/Boisen og Essencius med The Valentine Experiment for Anthon Berg
  • Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
  • Cyber: UncleGrey med Weber BBQ Culture for Weber
  • Design: UncleGrey med The Council Identity for Grey-netværket
  • Design: UncleGrey med The Council Identity for Grey-netværket
  • Design: Land Designlab med Hanger Card for the Osti 01 Cheese Planner for Osti
  • Design: Hello Monday med The DNA Project for j.viewz
  • Product Design: Kilo Design og Aiaiai med TMA-3 Modular Headphone System for Aiaiai

Lions Health

Løver

Bronze

  • Pharma: Ogilvy Denmark for Biogen med The Last Letter

Shortlistet

  • Health & Wellness: Kompas Kommunikation og Fosbury for Panodil med The Panodil Safety At Home Initiative
  • Pharma: Ogilvy Denmark for Biogen med The Last Letter