Sidste sommer blev danske Designit solgt til it-koncernen Wipro i en af de største handler længe i den danske bureauverden.
Nu er det så konsulent-huset ReD Associates, der sælger ud. Det kaldes for en strategisk partnerskabsaftale med den amerikanske konsulentvirksomhed Cognizant, som har over 200.000 ansatte.
Aftalen indebærer, at Cognizant køber 49 pct. af ReD Associates – men bureauet bevarer sin direktion, kundebase og igangværende projekter og vil fortsat fungere uafhængigt.
Markant vækst i 2015
Der er ikke offentliggjort en pris, men kigger man på det seneste regnskab for 2015, så har prisen næppe været ubetydelig.
ReD Associates voksede i 2015 til næsten dobbelt størrelse med en bruttofortjeneste på knap 52 mio. kr. mens overskuddet blev næsten tredoblet til godt 14 mio. kr. (før skat).
Designit var en del større – men tjente ikke lige så mange penge – og her kan prisen ende oppe omkring 650 mio. kr.
Ud fra normale beregningsmetoder kan værdisætningen af ReD Associates godt ende på omkring 100 mio. kr.
ReD Associates er en dansk strategisk konsulentvirksomhed, og som har specialiseret sig i anvendelse af humanvidenskab til at rådgive erhvervsledere til en bedre forståelse af kundeadfærd.
Relationer til designverdenen
Den har oprindeligt haft Kontrapunkt som medstifter, mens flere af stifterne også har haft en fortid hos Kontrapunkt. Det gælder f.eks. Filip Lau og Christian Madsbjerg. Sidstnævnte har også haft en tid hos e-Types.
Som en del af partnerskabet vil strategieksperter, adfærdsøkonomer, antropologer, sociologer, og etnografer fra ReD Associates komme til at arbejde med digitale strategikere, designere, teknologer og dataforskere fra Cognizant Digital Works. Gennem samarbejdet kan de hjælpe virksomheder med at identificere kunders adfærdsmønstre og oplevelser.
”Filosofien bag vores tilgang til research og kundeindsigt er forståelsen for, hvordan ting opleves. Ved at tilslutte os Cognizant, er det muligt for os at ekspandere vores forretning og tro på, at vi kan skabe en helt ny model for, hvordan digital strategi bliver undfanget og – vigtigst af alt – fuldbyrdet,” siger Christian Madsbjerg, mens en anden af stifterne, Mikkel B. Rasmussen, tilføjer:
”Der er et naturligt match mellem vores virksomheder og den måde, Cognizant Digital Works’ kombinerer strategi, design og teknologi. Dette industrikendskab kan hjælpe os med at skabe, udvikle prototyper og levere digital tranformation til kunder.”
Store virksomheder på kundelisten
ReD Associates er baseret i både København og New York, og har virksomheder som Ford, Adidas, Intel, Samsung, Novo Nordisk og Pernod Ricard på kundelisten.
”Vores partnerskab med ReD Associates er en naturlig forlængelse af vores nuværende samarbejde med udvalgte kunder. I fællesskab kan ReD Associates og Cognizant Digital Works skabe en unik ydelse til kunder som efterspørger digitale løsninger. ReD Associates skaber kundeindsigt og strategi baseret på samfundsvidenskab, og Cognizant leverer teknisk udvikling og skalerbar implementering,” siger Gajen Kandiah, direktør hos Cognizant Digital Works.