Stor dagligvarekoncern samler sit budget hos et mediabureau

Lars Hendel

Den store dagligvarekoncern Dagrofa har afsluttet bureaupitch og vælger som noget nyt at satse på stordriftsfordele med et enkelt mediabureau fremfor som hidtil flere bureauer.

Det er et af de største mediebudgetter i dansk dagligvarehandel, der har valgt ny samarbejdspartner. Fremfor som hidtil flere samarbejdspartnere.

“For første gang er Dagrofa på tværs af koncernen gået ud med en samlet pitch med et mål om en fælles mediebureau-aftale, og det er vigtigt, at vi fremover får ét afsæt for alle vore forskellige kæder. Der var fire bureauer i pitch, og vi har på tværs af koncernen valgt BPN,” siger Christian Higraff, marketing- og onlinedirektør for Købmandshuset, der står bag kæderne Spar, Min Købmand, Letkøb og Meny.

BPN indgår i Mediabrands, der også rummer IUM.

Christian Higraff er hentet internt fra en rolle som direktør for SuperBest Online, og selv om det er lanceringen af Meny, der bliver marketingdirektørens primære opgave, så har han samtidig det øverste marketingansvar for alle Købmandshusets fire kæder.

Det arbejde har foreløbig resultatet i den store medieburauaftale med BPN.

“BPN skal hjælpe os på andre formater – ikke kun på medieindkøb, men også mediestrategisk rådgivning. Det er en koncernopgave, hvor de går ind som mediastrategisk rådgiver og skal gå dybt i de forskellige profiler og virkelig sætte skub på fremdriften, siger Christian Higraff.

“Der er storskalafordele ved at gøre det på denne måde, og vi får en prissætning, der er interessant. Vi vil først og fremmest sikre, at købmændene får maksimal eksponering i et marked, der er fyldt med reklamestøj og kommunikation,” siger Christian Higraff.

Med aftalen vil medieindkøb for kæderne SuperBest, Eurospar, Spar, MinKøbmand, LetKøb og Kiwi fremover kun ligge ét sted, nemlig hos BPN.

“Der skal tryk på, og det tryk kan vi øge med bedre aftaler. Det er helt naturligt som samlet selskab at gå sammen også med en mediebureauaftale,” siger Christian Higraff.

Han løfter gerne sløret for nogle af de sider, der gav BPN den store aftale, og understreger, at den store erfaring indenfor detail var en af de afgørende faktorer.

“BPN har været gode til at drive nye analyser, og så har de været kritiske ved vore eksisterende medier – og giver os bl.a. derigennem konkret og relevant rådgivning. Vi får en god 360 graders indgang til mediemarkedet med en samarbejdspartner, der har så god en medieforståelse. De har et stort kendskab til, stor erfaring med og stor dygtighed indenfor medieindkøb.

De favner også en stor spændvidde i den digitale virkelighed og udvikling, og så er de gode på at være datadrevne og indsigtsbaserede inden for retail. Det bliver en godt funderet medierådgivning, der rammer definitionen af det ord i min ordbog, nemlig at tage det bedste fra alle verdener,” siger Christian Higraff.

Dagrofa koncernen omsætter for godt 19 milliarder om året og beskæftiger ca. 7.000 ansatte i Danmark og Grønland.

Koncernen består i dag af profilhusene SuperBest, Kiwi og KøbmandsHuset samt Foodservice Danmark, SuperGros og Pisiffik.