Stor hade-reklame annoncør tester nye veje

Peter Engholm
25@mail.dk

Cillit Bang – og snavset er væk. Reckitt Benckiser har i årtier været beviset for, at tv-annoncering virker. Nu går annoncøren i Danmark som noget nyt ind på de sociale medier – i al forsigtighed.

Torsdag afholdt Facebook sit første BrandSummit i Danmark. 150 personer fra mediabureauer og marketingafdelinger var samlet på Islands Brygge i København.

Det meste af tiden gik med at høre forskellige Facebook-chefer fra Europa fortælle om … nå-ja; Facebook.

Men blandt det nyeste nye og de seneste trends gik Siri Frederiksen, Digital Marketing Manager hos Reckitt Benckiser (RB) på scenen og fortalte om de spæde erfaringer med Facebook.

Og det var i grunden et stærkt kort at spille, for hvis man kan overbevise RB om at gå nye veje inden for marketing, så må man kunne noget.

RB har i en årrække været et af de mest fremtrædende eksempler på tv-reklamens styrke. Virkemidlet har ikke været overrumplende kreativitet, men synkroniserede versioneringer, der er blevet vist på skærmen tilstrækkeligt ofte til, at de har formået at sætte sig fast hos forbrugerne – hvad enten det har været Vanish, Cillit Bang eller Neophos.

Ikke at tv-reklamerne har været elsket – ja, det skulle da lige være, at danske forbrugere af og til har elsket at hade netop disse reklamer.

Tv-tilgangen vil næppe ændre sig foreløbig, men der vil ske nye ting. Som Siri Frederiksen siger:


”Vi er konservative. Og vi holder os til dét, som vi kan se virker. Det gør vi stadig, men vi har i 2015 valgt at allokere en del af vores marketingbudget til at teste nye ting.”

Og det nye – for RB – er Facebook. Ja, vi skriver 2015, og Siri Frederiksen erkender først som sidst:

”Vi er bestemt ikke first movers på dette område. Det betyder til gengæld, at vi kan tage ved lære af de andres erfaringer. Vi har i samarbejde med Kunde & Co testet syv brands’ formåen på Facebook i Norden, og resultaterne af bl.a. vores brands’ præference ved at være til stede på Facebook har været gode hele vejen rundt. Så nu følger op med en udrulning for nogle af de resterende brands.”

Tilgangen er uforandret behersket og testende.

”Der kan være en tendens til at sætte alt ind på det digitale og så glemme de øvrige kanaler. Det vil vi ikke gøre, heller ikke i 2016, men vi vil heller ikke forsømme de digitale muligheder, der bl.a. præsenterer sig med Facebook,” siger Siri Frederiksen.

RBs social media-bureau i Danmark og resten af Norden er Kunde & Co.

https://www.youtube.com/watch?v=hGYldjfNFiQ