Magnetix-ejere sælger bureauet og fusionerer med Isobar

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Dentsu Aegis Network køber Magnetix og gør det til en del af Isobar. Magnetix-ejerne kommer til gengæld til at eje knap halvdelen af Isobar Nordics. Prisskiltet lyder på et trecifret mio. beløb.

Magnetix er en af de senere års mest markante bureausucceser i Danmark. Markant vækst har gjort det til det største danske digitale bureau, og samtidig har bureauet været suveræn vinder i den årlige MyImage analyse fra MyResearch og Bureaubiz.

Men i takt med succesen er det blevet mere og mere påtrængende at få et internationalt perspektiv ind i forretningen, hvis ikke man skulle støde hovedet mod loftet.

Det er der nu fundet en løsning på: Det japansk ejede Dentsu Aegis Network, der i Danmark står bag bureauer som Carat, Vizeum og Isobar køber Magnetix. Lars Bo Jeppesen, der er CEO for 18 markeder i Dentsu-netværket, har stået i spidsen for handlen.

Bliver del af Isobar Nordics

Magnetix bliver en del af Isobar, og Magnetix’ ledelse i skikkelse af adm. dir. Martin Bochineck og Christina Rind Helsbro kommer til at stå i spidsen for bureauet.

Formelt køber Dentsu Magnetix, men handlen bærer præg af i højere grad præg at være en fusion. Magnetix vil være ejet af et nyt bureau, Isobar Nordics. Men Magnetix-ejerne vil komme til at eje knap halvdelen af dette bureau.

Partnerkredsen i Magnetix sælger således deres aktier for dels et beløb og dels et nyt ejerskab af Isobar Nordics.

Med Magnetix i hus bliver Isobar mere end dobbelt så stor i Norden, hvor bureauet nu vil rumme 250 medarbejdere fordelt på fire lokationer: Stockholm, Oslo, Helsinki, København og Århus. I Danmark vil Magnetix-brandet fortsætte – i hvert fald indtil videre.


Fra venstre: Martin Bochineck, Christina Rind Helsbro og Lars Bo Jeppesen.

Isobar bliver ranket stærkt som digitalt bureau af konsulenthuse som Gartner og Forrester, og det har været en af drivkræfterne for Magnetix-ejerne. Deres sigte er bredere end blot det nordiske.

”Vi glæder os til at blive en del af verdens største globale og digitale bureau med over 4000 medarbejdere i hele verden. Det globale netværk som Magnetix bliver en del af styrker vores nuværende mængde af talent, udvider vores base af kunder og tilfører vores ideer og ambitioner nye højder. Alt sammen i direkte tråd med vores egen vision om at spille en ledende international rolle i denne branche,” siger Martin Bochineck, mens Christina Rind Helsbro supplerer:

”Med Isobar får vi sat turbo på vores planer om at arbejde internationalt. Vi har afsøgt mange modeller og med denne konstruktion kan vi virkelig realisere vores ønske om at arbejde europæisk.”

Martin Bochinecks og Christina Rind Helsbros chef bliver den nordiske CEO for Dentsu Aegis Network, Paal Fure.

Værdien nærmer sig 300 mio.

Prisen er uoplyst – men lidt over 50 pct. i Magnetix har med stor sandsynlighed kostet pænt over 100 mio. kr.

En normal værdisætning vil bygge på en faktor 6-8 gange overskuddet. En faktor, der nok vil være svær at opnå på et mere traditionelt reklamebureau, men når man som Magnetix er tættere på IT-verdenen og kan byde på skalerbare processer, så trækker det op

Et bud lyder på, at man skal op på i hvert fald en faktor 10

Magnetix har de sidste tre år i gennemsnit tjent ca. 27 mio. kr. – i 2015 var overskuddet 28,3 mio. kr.

Det lægger op til en værdisætning, der nærmer sig 300 mio. kr.

Martin Bochineck og Christina Rind Helsbro ejer klart størstedelen af Magnetix, mens 12 partnere ejer mindre poster.

Bureauet blev grundlagt i 2000 og startede som et dialog-bureau, men har derfra bevæget sig ind i den digitale verden, så det i dag er rubriceret som et digitalt bureau. På kundelisten finder man virksomheder som Coloplast, Royal Copenhagen, Georg Jensen, eBay, Ecco, Pfizer, Tivoli mfl.

Nyt brand-commerce hub

Lars Bo Jeppesen siger, at det nu er planen at skabe et nordisk Brand-commerce hub ud af København.

“Magnetix giver os mulighed for at hjælpe vores kunder med at håndtere data på deres kunder på et uhørt højt niveau og omsætte dem til skræddersyede løsninger, som vil øge både salg og kundeloyalitet. Det bliver endnu et vigtigt skridt i retning af ’A Segment of One’, hvor al kommunikation målrettes det enkelte unikke individ og ikke masser eller store segmenter af homogene forbrugere,” siger Lars Bo Jeppesen, mens Isobars globale CEO, Jean Linn, tilføjer:

“Magnetix fokus på at drive forretning gennem strategiske, skalerbare og datadrevne løsninger er også et perfekt match til vores globale mission om at transformere virksomheder ved at bruge ny teknologi på en kreativ måde.”