Verden har forandret sig, og konkurrencen er blevet markant forøget. Det kan skabe behov for at få et anderledes blik på ens markedsføring end det, en mangeårig samarbejdspartner kan give.
På det grundlag har Profil Optik nu besluttet at udskifte Mantra med Umwelt.
“Vi har haft et fortræffeligt samarbejde med Mantra siden 2006. Men når man kender hinanden godt, så opstår der let nogle vaner og noget indforståethed, og som markedet har udviklet sig, har vi behov for at blive udfordret af nogen, der har et jomfrueligt blik på os,” siger marketingchef Hanne Søgaard, Profil Optik.
Kæden er en af de to store på markedet. Synoptik er den anden, mens Louis Nielsen er en markant udfordrer. Målt på nordisk niveau er Profil Optik størst.
Ud over finanskrise, et svagt privatmarked og skærpet konkurrence, er Profil Optik også blevet en kapitalkæde, så der er mange grunde til at “vende skråen”.
Hanne Søgaard understreger, at man har haft brug for et bureau, der forstår detailhandel.
“Vi er detailhandlere, og det betyder, at vi nok kender ordet tålmodighed – men vi har ikke meget af den. Det er vigtigt for os at have et bureau, der kan arbejde under de præmisser,” siger Hanne Søgaard.
Profil Optik har ikke som sådan kørt en konkurrence. Processen har været dialog med et antal bureauer, som så er blevet indsnævret mere og mere.
“Vi tror mere på kemi og derfor ikke meget på en egentlig konkurrence. Men selvfølgelig har dialogen skullet blive mere konkret efterhånden, som den skred frem,” siger Hanne Søgaard.
Profil Optik har i år oplevet noget turbulens på bureaufronten. Ved siden af det overordnede bureau arbejdede man sammen med Scanad på mere lokale projekter. Men Scanad gik konkurs og siden er man fulgt med Robert Rasmussen og hans folk til Andersen & Blæsbjerg.
Det sker der ikke umiddelbart ændringer på.
“Vi har et godt samarbejde med Robert Rasmussen og hans folk, og der er ingen planer om at forlade dem. Men vi har heller ikke behov for at lægge vores æg i flere kurve, så jeg kan ikke udelukke, at alle opgaverne kan ende hos Umwelt,” siger Hanne Søgaard og tilføjer:
“Det forudsætter selvfølgelig, at de er konkurrencedygtige, og nu skal de lige først vise, at de kan leve op til forventningerne.”
Adm. dir. Steen Søndergaard er selvsagt godt tilfreds.
“Profil Optik bliver en væsentlig kunde for os, så den er god at lande her lige inden årsskiftet oven på et år, der lander fornuftigt,” siger Steen Søndergaard og tilføjer, at bureauets sejr ved Advertising Effectiveness Award for Orifarms Yellow-kampagne har givet god respons.
“Vi oplever klart en øget troværdighed hos kunderne og samtidig har det givet nogle konkrete nye kontakter.”