Hvordan håndterer bureauerne det opsøgende salg, og benytter de sig af software til styring af deres pipeline, de såkaldte CRM-systemer?
En Bureaubiz undersøgelse viser, at 25 pct. ikke benytter sig af et CRM-system til at organisere. Samtidig er der kun ét CRM-system i brug hos de bureauer, der har et CRM-system
Det er flere end de tre procent, der i samme undersøgelse, sagde, at de ikke bruger projektstyringsværktøj, som vi skrev om for nylig. Undersøgelsen viste også, at langt hovedparten af bureauer ovenikøbet benytter sig af flere projektstyringsværktøjer.
Store bureauer er flittige brugere af CRM-systemer
Størrelsen af bureauet afgør, om der benyttes et CRM-system, da alle bureauer med over 50 ansatte har svaret, at de benytter et CRM-system. Favoritsystemet er Pipedrive efterfulgt af Hubspot. For bureauer med under 20 ansatte svarer 32 pct., at de ikke benytter et CRM-værktøj, og for dem som bruger et system, er Structure det mest benyttede efterfulgt af Pipedrive.
Respondenternes vurdering af Pipedrive som CRM-system på en række parametre.

Digitalbureauer mere flittige til at bruge CRM-systemer end reklamebureauer
Hvis man ser på bureautypen, er der også en forskel på, hvor struktureret bureauet er i forhold til styring af salgspipeline. 35 pct. af reklamebureauerne benytter ikke et CRM-system, mens det for digitalbureauernes vedkommende kun er 16 pct., der ikke har et CRM-system.
Også inden for CRM-systemer viser det sig, at der benyttes en række forskellige systemer. I alt blev 18 forskellige CRM-løsninger nævnt i Bureaubiz’ undersøgelse med Pipedrive (19 %) og Structure (13 %), som de mest benyttede.
Økonomistyringssystemer på bureauerne
Når vi taler om økonomistyring eller ERP-systemer, er feltet af udbydere, som bureauerne benytter, noget mere indsnævret. Work Book indeholder som det eneste bureausystem også en platform til økonomistyring, og den bruges af et enkelt bureau mens den klare vinder er E-conomic. De bureauer, der bruger andre systemer, nævner Harvest og Unicontra.
Hvilket af følgende økonomistyringssystemer (ERP-system) benytter bureauet?

Vurderingen af E-conomic på en række parametre fremgår af nedenstående figur

Dinero får følgende vurdering

Respondenterne vurderer begge systemer overordnet positivt, men Dinero vurderes til at give bedste value for money og vinder også på support og en række andre områder.
E-conomic mest brugt uanset bureaustørrelse
På bureauer med mere end 50 ansatte er der en ligelig fordeling i brug mellem Maconomy og E-conomic. Brugerne af Maconomy er til gengæld ikke særlig tilfredse med programmet. Økonomistyringsfunktionen er meget tilfredsstillede, hvad der jo også er kernen i programmet, men det kniber gevaldigt med: Brugerinterface, funktionalitet, integration med andre programmer, skalerbarhed og automatisering af processer.
For de små bureauers vedkommende, dem med under 5 ansatte, er der også en ligelig fordeling, men mellem Dinero og E-conomic. De mellemstore bureauer benytter hovedsaligt E-conomic.
Reklamebureauer bruger Maconomy
Hos reklamebureauerne er der en mindre andel, der benytter E-conomic end andre typer af bureauer, da gennemsnittet er 66 pct. og 45 pct. af reklamebureauerne bruger E-conomic. Til gengæld er der forholdsmæssigt flere reklamebureauer, der bruger Maconomy (18 pct.) end gennemsnittet (6 pct.).
Digitalbureauerne bruger slet ikke Maconomy, men 26 pct. bruger Dinero.
Fakta om undersøgelsen
Der blev i april 2025 udsendt link til spørgeskema til 95 bureauer og samtidig var det muligt at tilgå undersøgelsen via Bureuabiz hjemmeside og nyhedsbrev. I alt modtog vi 39 besvarelser.