Da filmkonkurrencen blev afgjort lørdag, gik den overordnede pris, Grand Prix’en, til en film for et produkt fra Procter & Gamble.
Juryformanden ledsagede tildelingen med en bemærkning om, at det er et eksempel på, hvad øget fokus på kreativitet kan gøre for et stort og gammelt brand som Old Spice.
Verdens største annoncør har langt fra altid været en Cannes-annoncør. Budskabet har været, at man har været mere optaget af at sælge.
Men det er på ingen måde tilfældigt, at man nu finder P&G øverst på podiet. Selskabet har indset, at tidens tegn kræver kreativitet – hvis man vil sælge – og har derfor gjort sig meget synlig på festivalen.
I år udtrykt f.eks. ved, at den relativt nyudnævnte CEO, Bob McDonald,lagde tid ind i sin kalender for at deltage og lade sig interviewe af Publicis øverste chef, Maurice Levy.
Forklaringen var enkel.
“Jeg er her, fordi jeg her finder de mennesker, der kan hjælpe os med at omsætte for 10 mia. kr. research årligt til insights, ideer og innovation,” sagde Bob McDonald.
Men også P&G’s øverste marketingchef, Mark Pritchard, optrådte, og ham kunne man endda spise af med et utaknemmeligt tidsslot som kl. 9 torsdag morgen
P&G var dog langt fra ene om at reprsæentere de store internationale annoncører. På scenen kunne man f.eks. også se:
- Coca-Cola’s øverste marketingchef, Joe Tripodi
- Kraft Foods øverste marketingchef, Mary Beth West
- Johnson & Johnson’s vice president for corporate affairs, Brian Perkins
- Kimberly Clark’s vice president, North American Brands, Andrew Meurer.
- Unilevers øverste marketingchef, Keith Weed
- Anheuser-Busch InBev’s vice president, global connections, Maarten Albarda
- AT&T’s vice presiden for consumer experiences, Lisa Mann
- Intel’s vice president, Sales and marketing, Johan Jervøe
- Smirnoff’s director for global communication & digital, Michelle Klein.
Herudover finder man også de store annoncører repræsenteret på deltagerlisten – dog ikke for hele ugen. En iagttager vurderede, at de typisk dukker op tirsdag/onsdag og bliver til lørdag/søndag.
Ca. 15 pct. af de 8000 deltagere kom fra omkring 400 annoncører – typisk 1-5 executives, men Kraft og P&G sendte hver ca. 20 afsted.
Der var også en gruppe danske annoncører til stede. De fleste kom om torsdagen som en grupperejse arrangeret af Dansk Annoncørforening, og når de ikke kom før, skyldes det, at de færreste mener at kunne tage fra kontoret i mere end to dage for at tage til Cannes.
Det lugter jo langt væk af, at Cannes ikke vurderes som så seriøs igen, og at der vil blive kigget skævt til dem, hvis de vil være under de sydlige himmelstrøg i mere end de sidste to dage i en uge.
“Det er jo mere reklamepris og fest end fag, ik’ os’.”
Men det er en 10 år gammel fordom.
Hvert efterår har et pænt antal annoncører ingen problemer med at bruge en hel uge på at tage til den årlige DMA-konference i USA.
Men det er jo også dialog-markedsføring – d.v.s. salg og effekt!
Godt nok uddeles der også en pris, men fokus er mere på seminarer. Noget helt andet er, at den tur for alvor er blevet populær efter, at Post Danmark satte det sociale i system, så der blev netværrket mere. Og da der sidste år var konkurrence på turen mellem Post Danmark og Bring Citymail, fik den ikke for lidt – bl.a. med sejlture i Americas Cup både ud for San Diego, der var vært i 2009.
Så også her går det sociale og faglige hånd i hånd – uden at annoncørerne forsager arragnementet.
Selvfølgelig er der også fest og masser af sociale aktiviteter i Cannes – hvem siger at man lærer mindre, når man har det sjovt – men festivalen har udviklet sig til at være meget mere.
- Der er ikke tale om en enkelt reklamekonkurrence men derimod om 12 forskellige inden for alle discipliner i markedsføringens verden.
- Man har således mulighed for at se mange tusinde eksekveringer af problemstillinger fra hele verden fordelt på brancheområder..
- Det er en øvelsesplads for de unge.
- Der er et omfattende seminar-program med en række af industriens fremmeste personligheder.
- Der er et omfattende program med både workshops og Masterclasses.
Den samlede pakke gør, at de store annoncører kommer der. Cannes er blevet et samlingspunkt og et kraftcenter for den globale marketingindustri.
Det store mantra i dag er integreret kommunikation. Sammensmeltningen af kanaler bl.a. genereret af den digitale udvikling, der er drivkraften i forbrugernes udvikling – og dermed den enorme forandringsproces hele industri befinder sig i.
Cannes rummer lige nøjagtig den bredde, og derfor finder man formentlig flere bud på fremtidens udfordringer i Cannes end ved at studere flowcharts på DMA i USA.
Hvor godt eller skidt danske bureauer klarer sig i konkurrencen, er uden betydning i denne sammenhæng. Der er muligvis nogle bureauer, der vil mene, annoncørernes manglende visioner er årsagen til, at de ikke klarede sig godt i år.
Men det er ikke for de danske bureauer skyld, at annoncørerne bør interessere sig for festivalen i Cannes.
Helt grundlæggende handler det om en tro på, at kreativitet er en nøglefaktor i fremtidens konkurrence, og at den skal foldes ud bredt
TV 2 har som festivalens danske repræsentant en vision om at bringe Cannes til Danmark. Måske burde de i stedet have en vision om at bringe annoncørerne til Cannes. Og hellere i en grupperejse sammen med deres bureauer end i en grupperejse sammen med andre annoncører.