Af Peter Engholm 25@mail.dk

Reputation må sige farvel til Storebælt, som har valgt nyt bureau – et reklamebureau, der fra starten valgte at gå i tæt dialog med Storebælts øvrige bureauer.

15 bureauer deltog i prækvalifikationen til Storebælts EU-bud om kommunikaiton. 5 bureauer kvalificerede sig til finalen:

DDB, Halbye Kaag JWT, Nørgård Mikkelsen, Reputation og Saatchi & Saatchi.

Reputation var, som det ville hedde i sportens verden, forsvarende mester, og A/S Storebælt var så for vidt godt tilfreds med Sanne (og chefen) universet, men efter fire år skulle budgettet i udbud. Og det blev en af udfordrerne, som valgtes til at håndtere budgettet med et angivet niveau på 17 mio. kr. årligt – inkl. mediaindrykninger.

Og vinderen er: Halbye Kaag JWT.

“Det er altid en svær øvelse at deltage i offentlige udbud, og den bliver ikke nemmere, når det er et kombineret udbud for valg af reklame- og mediebureau. Vi valgte fra starten at gå i tæt dialog med MediaCom samt Peytz & Co, og vi er i samarbejde med dem kommet frem til den vindende strategi,” siger Henrik Kraglund, kontaktdirektør hos Halbye Kaag JWT.

A/S Storebælt håndterer sit bureausamarbejde ved at vælge et reklamebureau, der samtidig peger på et mediabureau som samarbejdspartner – og aktuelt har Mediacom været makker med Reputation. Peytz & Co er valgt i forbindelse med et selvstændigt udbud om CRM og teknisk leverandør og udvikler.

Kreativ direktør David Asmussen uddyber baggrunden for dialogen med de to øvrige bureauer:

“Jo mere præcist, du får defineret boksen, desto bedre forudsætninger har du for at kommunikere. Vi valgte at tage denne dialog, inden vi udviklede den kreative strategi,” siger David Asmussen.

Han har kendskab til, at andre bureauer i finalefeltet også talte med Mediacom, mens andre valgte ikke at gøre det.

“Mediacom kender til at de taktiske og imagemæssige elementer, som kunden allerede har købt ind i. Ligesom Peytz & Co har indsigt i Storebælts online-tilbud og de tekniske muligheder i øvrigt,” siger David Asmussen.

Han kan ikke løfte sløret for den nye platform endnu, men kampagnetypen vil han gerne tale om:

“Det er en såkaldt ikke-lineær kampagne, hvor man, i stedet for at gentage en eksekvering i forskellige medier, har bygget kampagnen op om en ide, der kan fornyes og tilpasses til det enkelte medie eller delmålgruppe. Storebælt har dermed købt ind i en kanaluafhængig platform, hvor vi i stedet for at versionere til de enkelte medier, eksekverer til de enkelte medier. Det giver os samtidig mulighed for kontinuerligt at forny kampagnens udtryk, så vi ikke skal starte forfra om et år eller to igen – som man ser det ske med en række universer.”

For Anders Wik, digital direktør, har det været vigtigt at have de digitale briller på gennem hele processen for at sikre Storebælt en stærk digital tilstedeværelse.

“Vores erfaring er, at de færreste virksomheder har en strategi for deres digitale profil. De har blot et online spejl af deres offline strategi. Frem for at lave reklame for reklamen i digitale kanaler, har vi udviklet en digital platform, som agerer på nettets præmisser og udnytter spillet mellem købte, ejede og fortjente medier.”

Det primære team for Storebælt er kontaktdirektør Henrik Kraglund, kreativ direktør David Asmussen og digital direktør Anders Wik fra Halbye Kaag JWT samt teamchef Peter Tromholt-Qwist og digital chef Christian Godske fra MediaCom.

Dette kerneteam vil tillige have den primære dialog med Christian Peytz og Lise Verup hos Peytz & Co omkring en videreudbygning af CRM i forhold til Storebælts kunder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club