Det sker tit, at et mediabureau og et reklamebureau går sammen, når der skal kæmpes om store udbud. Men det er ikke hver dag, at det er mediabureauet, der bliver leadbureauet – og da slet ikke hos den store annoncør, Storebælt.
Her har det hidtil været reklamebureauer i front, når der har skullet kæmpes om opgaven, der både omfatter mediarådgivning og kreativitet.
Denne gang har Storebælt imidlertid valgt MediaCom som sit leadbureau, med det på én gang unge og dybt rutinerede reklamebureau, Boye & Spellerberg, som faste makker.
Mediacom og Boye & Spellerberg har udviklet en marketing- og kommunikationsstrategi, der skal øge fritidstrafikken over Storebælt. Kommunikationen vil flytte fokus mere i retning af det, der rent faktisk øger lysten til at bruge broen – nemlig de mange oplevelser, der gemmer sig på den anden side.
Strategien vil udmønte sig i en integreret kommunikationsindsats, der i alle led skal inspirere danskerne og give dem endnu mere lyst til at tage turen over bæltet.
”Vi kender Boye & Spellerberg godt, og vi har fundet en form at arbejde sammen på, hvor vi holder fokus på slutresultatet og glemmer de traditionelle roller. I dette tilfælde er det os, der er leadbureau, men hvor banalt det end lyder, så arbejder vi sammen som ét team og ikke to forskellige bureauer”, siger Morten Kristensen, CEO, Mediacom.
Storebælt afholdt senest en pitch i 2012 – det blev vundet af Halbye Kaag JWT. Budgettet har i en årrække været på ca. 17 mio. kr. årligt – alt inkl.
Tine Kirk Pedersen, der er markedsdirektør i Sund & Bælt, vil ikke oplyse hvilke bureauer, der var i finalen, men bekræfter det nye i, at man nu har valgt et mediabureau som leadbureau. Hun siger derudover:
”Vi har været glade for den interesse, der var for vores udbud, og valget stod mellem 5 kompetente tilbud. I sidste ende stod det dog klart, at det var Mediacom og Boye & Spellerberg, der leverede både det bedste strategiske oplæg og den mest sammenhængende kommunikationsplatform. Oplægget giver os samtidig mulighed for i stadig højere grad at udnytte de digitale platforme fremadrettet og levere relevante tilbud og kommunikation til alle danskere.”
Bjarne Spellerberg, partner hos Boye & Spellerberg, siger om opgaven:
”Super spændende opgave at skulle hjælpe Storebælt med deres kommunikationsstrategiske udfordringer og levere på deres kommercielle og kommunikative målsætninger. Men også en vanskelig opgave. Vi skal motivere en befolkning, der elsker og har råd til at rejse ud af landet, til at overveje at blive på danmarkskortet, når de skal på weekend eller ferie i bilen.”
Kontrakten mellem parterne er indgået pr. 1. oktober – i god tid til at få tilrettelagt aktiviteterne, der typisk er koncentreret omkring foråret.