Stort bureau skal lave nytænkende reklame til advokater

Peter Engholm
25@mail.dk

Det er ikke et problem at være blandt landets 10 største advokatfirmaer, men at være stor uden at være Top of Mind. Derfor er et stort bureau hyret til at brande og markedsføre firmaet.

Det er ikke hverdagskost, at advokatfirmaer lægger an til en egentlig markedsføring af egne ydelser. Men det er ikke desto mindre tilfældet med Delacour Dania, der er blandt landets største advokatfirmaer, og som netop har taget fat på første etape: Nyt logo og nyt navn.

Her er Dania fjernet, tilbage står Delacour, og partner Anders Hedetoft forklarer om baggrunden for den kommende offensiv:

”Helt fundamentalt: Vi er ikke tilstrækkeligt Top of Mind. Og det skal vi være. Vi er et fullscale-kontor, som kan levere alle de ydelser, erhvervslivet efterspørger. Det kræver en særlig indsats at gøre opmærksom på dét,” siger Anders Hedetoft.

På samme måde som man går til et advokatfirma, når man ønsker juridisk ekspertise, gik advokatfirmaet til et bureau, da man ønskede branding- og markedsføringsekspertise.

”Vi havde Mensch og Kunde & Co oppe, og endte med at vælge sidstnævnte. Vi har siden fået foretaget markedsundersøgelser blandt eksisterende kunder og potentielle klienter, og det førte i første omgang til det nye navn og logoet – og på visitkort, hvor vi forener den stabile blå og den energiske røde i lilla,” forklarer Anders Hedetoft.

Både det gamle og det nye logo kan ses nederst i artiklen. Næste omgang bliver en egentlig kampagne, der i sagens natur bliver ren BtB.

”Vi kommer til at høre mere til Delacour, og en egentlig kampagne kommer i begyndelsen af efteråret. Det er for tidligt at sige noget konkret om den – men jeg er sikker på, at man, når man ser den, vil medgive, at den er rimeligt nytænkende i forhold til, hvad der tidligere har været sædvanligt i vores branche,” siger Anders Hedetoft.

Delacour er allerede aktivt kommunikerende på flere fronter: I efteråret lancerede firmaet app’en Jura FAQ, og LinkedIn bliver flittigt brugt – ikke kun som relationsskaber, men også som kanal for alle eksterne nyheder i firmaet.

Opgaven for Delacour er som nævnt Top of Mind-fokuseret – og i dét lys kan der ligge et ironisk skær over et kig på seneste MyImage-analyse fra MyResearch og Bureaubiz: Her dumpede Kunde & Co fra en 1. til 8. plads – og den primære årsag til faldet skyldes, at færre annoncører angiver at ville invitere bureauet til pitch.

På listen fastholder Mensch sin 2. plads fra sidste år. I den forbindelse skal det nævnes, at data i imageanalysen blev indsamlet, før Mensch’ omdiskuterede kampagne for Danske Bank begyndte.