Stort spil-selskab vælger 3 danske bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

En pitch var egentlig faldet ud til et svensk bureaus fordel, men en dansk landechef med bureau-baggrund tiltrådte – og har på kort tid sat sit eget hold. Se den nye film her.

Betsafe er ikke blot blandt de 31 selskaber, der har licens til at drive spil-virksomhed i Danmark, det er også med-sponsor af Superligaen i fodbold samt solo-sponsor for 1. division, herefter benævnt Betsafe-ligaen.

Der er således et stort potentiale, der skal indfries – og i en vis fart, for Superligaen tager hul på forårssæsonen i morgen – og til dét formål har den nyligt tiltrådte landechef, Tony Brandenborg, valgt ikke færre end tre nye bureauer.

Gorm Larsen & Zornig er nyt reklamebureau, KasterGaarbo er nyt PR-bureau, og Brand Venue er nyt aktiveringsbureau.

Forud var gået en tid, hvor man ikke havde holdt hænderne specielt hårdt på rattet, hvad angår bureau-valg.

I september lød meldingen, at man – med dansk licens og ditto sponsorater – fandt det logisk at bruge et dansk bureau. Til det formål havde selskabet været i dialog med flere bureauer og var nu klar til en egentlig finale mellem to bureauerne.

Siden sagde den daværende landechef farvel, og Betsafe viskede tavlen ren: En ny brief og en ny pitch – denne gang om alle de seks markeder, hvor selskabet er til stede. Et dansk og et svensk bureau dystede, og det blev det svenske Family Business, der i forvejen håndterer de øvrige Betsafe-markeder, som vandt.

Nu er Tony Brandenborg imidlertid tiltrådt, og posen er rystet på ny.

“Min vurdering var, at et dansk bureau har den bedste forståelse for dansk fodbold. Og den vurdering vandt gehør. I løbet af to dage foretog jeg en lille sonderingsrunde – bl.a. med det bureau, der var med i opløbet i pitchen – og her kom Gorm Larsen & Zornig med de bedste forslag og tanker,” siger Tony Brandenborg.

Dertil kommer det særlige forhold, at man er sponsor af Superligaen og 1. division:

“Vi har et sponsorat, der skal aktiveres og sikres omtale, og derfor har jeg valgt KasterGaarbo som PR-bureau og – mellem to bureauer – valgt Brand Venue som aktiveringsbureau. Mediabureauet er det samme som hidtil; Facemedia,” siger Tony Brandenborg.

Betsafes landechef havde – frem til sidste forår – en lignende stilling i Unibet, og var forinden på først Carat, siden OMD og senest Mediacom.

“Jeg har selv været på bureausiden og har naturligvis en holdning til, hvad der virker og ikke virker. Nu har jeg sat holdet, men jeg skal indrømme, at det har været en hektisk periode frem til forårspremieren,” siger Tony Brandenborg.

Og Betsafes nye film er klar til i morgen – og kan ses her. Med en omskrivning af Fadervor til Fodboldvor sættes der ord på den passion, som omgiver spillet. Filmene fra Gorm Larsen & Zornig er instrueret af Jonas “Let’s Get Lost” Elmer.

“Det fascinerende ved denne type film, er det multible aspekt – diversiteten – forenet i den kærlighed, som fans har til spillet,” siger Karsten Koed, direktør og partner i Gorm Larsen & Zornig.

Er det ikke bare fine ord for, at det er svært at udtrykke noget konkret om en hel sport?

“Det er korrekt, at vi ikke er klub-specifikke. Vi er så at sige på bolden. Og det er en position, som Betsafe ikke kører så hårdt på i de øvrige markeder,” siger Karsten Koed.

Der varmes op med et mindre antal film over det næsten religiøse tema – siden bringes de i rotation, antallet udvides, og de dårligst performende tages ud.

“Vi har – sammen med mediabureauet – en eksperimenterende tilgang til tv-mediet. Vi tager læringen fra den digitale verden med over på tv og søger hele tiden at optimere, så vi viser de film, der bedst konverterer til kunder,” siger Karsten Koed.