Stort underskud fører til ny strategi for Inspiration

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Inspiration sadler om og vil gå fra gavebutik til livsstilsbutik.

Inspiration skal gå fra at være en traditionel gavebutik til en inspirerende livsstilsbutik, siger Frank Sørensen, der blev adm.dir. i august:

”Vi skal ikke kun være en gavebutik, men en butik, hvor det også er i orden at gå ind og købe noget til sig selv”.

Som livsstilsbutik vil man satse på et bredere sortiment og egne mærker og butikken skal afspejle de nyeste tendenser inden for indretning og madlavning. Samtidig vil man opgradere kædens onlinebutik.

Baggrunden for omlægningen er et tab på 220 mio. kr. ud af en omsætning på 512 mio. kr. i regnskabsåret 11/12, hvilket har ført til en finansiel rekonstruktion, hvor ejeren Niels Thorborg, der også ejer L’Easy, har indskudt et trecifret millionbeløb for at genrejse kædens 50 butikker.

Isenkræmmerbranchen generelt bør justere sortimentet, så det rammer kundernes dagligdag frem for fest, borddækning og gaver, mener Flemming Birch, der er partner i rådgivningsvirksomheden Birch & Birch:

”Det handler om at aktivere butikkerne også uden for gavesæsonen. Og så bør isenkræmmerne satse mere på eksklusive produkter og egne brands, sådan som Imerco har gjort med Erik Bagger” (Børsen, p. 16-17).