Og vinderen blev: en konstellation mellem Advice og Magnetix.
Sådan lød det officielt i fredags, da Klasselotteriet bekendtgjorde afgørelsen på bureaukonkurrencen. Men tidligere har konstellationen også landet Røde Kors, og hertil kommer et samarbejde på andre kunder samt deltagelse i igangværende pitches, så hvad er det egentlig, der foregår mellem de to?
Et strategisk samarbejde lyder det fra Advices adm. dir., Espen Meyer Højlund – en udtalelse Magnetix’ adm. dir. Martin Bochineck kan tilslutte sig – dog med et forbehold. For det er uformelt og uden eksklusivitet.
“Vi har andre gode samarbejder – som f.eks. med &Co – og vi samarbejder gerne med andre bureauer. Specielt når de er afklarede om deres egne spidskompetencer, er der et godt grundlag for at samarbejde,” siger Martin Bochineck og fortsætter:
“Men når det er sagt, så har vi det rigtig godt med Advice. DE er super dygtige, der er god kemi, og vi supplerer hinandens kompetencer godt.”
Det er to succesrige bureauer, der har fundet hinanden på denne måde. Magnetix har sit udspring i dialog-verdenen, men er flyttet over blandt de digitale bureauer og er inde i en markant vækstfase.
Advice vokser ikke lige så stærkt – men set i forhold til, at bureauet er flyttet ind i reklamebureaugruppen, der sidste år havde faldende bruttoavance, så er en vækst på 3,9 pct. faktisk ganske godt.
Bureauet har sit udspring i PR-branchen, men har flyttet sig og repræsenterer således en anderledes tilgang til reklamebureau-verdenen.
Espen Meyer Højlund taler om, at de to ser ens på verden og den tid branchen er på vej ind i.
“Vi har en fælles opfattelse af, at vi er på vej ind i et netværks-samfund, hvor relationen er meget vigtig. Men samtidig har vi nogle forskellige kompetencer. Vi arbejder med den grundlæggende relation – fortællingen og brandet – mens Magnetix er stærke på transaktionen, og på den måde supplerer vi hinanden godt,” siger Espen Meyer Højlund.