Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Teknologien er velkendt i online verdenen. Men augmented reality i en avis?? Nu prøves det af i en VW annonce.

Augmented Reality har nogle år på bagen, og nu forsøger Ekstra-Bladet med den teknologi at tilføre annoncerne i deres printmedie en ekstra dimension og dermed skabe bro mellem off-line og online.

I annoncen for Volkswagen UP! på side 11 i Ekstra-Bladet er der ingen bil at se. Bilen kommer først frem, når man downloader en app og holder sin smartphone eller tablet over annoncen. Så drøner der til gengæld en bil ud af avissiden, som man kan dreje rundt, ændre farve på og endda skifte fælge på.

Det er Subsero – Volkswagens faste samarbejdspartner – der har lavet funktionalitet og design på app’en, mens Intertisement, der udspringer fra en arbejdsgruppe på Aalborg Universitets afdeling i Esbjerg, har stået for programmeringen.

Som sagt er Augmented Reality ikke en ny teknologi, men det er nyt at bruge det i annoncer i dagblade og Morten Blichmann, udviklingschef i Ekstra Bladet Salg, er naturligvis begejstret for, at Ekstra Bladet er først på banen:

“Vi er stolte over at være det første landsdækkende dagblad, der tilbyder Augmented Reality. Og Volkswagens kampagne er et fint eksempel på den nye teknologis potentiale og de fordele, annoncører får ved at udnytte synergien mellem flere medieplatforme – i dette tilfælde print og online”.

Ideen er baseret på en avanceret form for QR-kode. Spørgsmålet er, om den lige som Coinoffer rammer noget, der er så interessant, at læserne gider bruge energi på det – eller om den rammer ind i den skepsis, man kan finde over for QR-koder.

Noget som Lars Bastholm fornylig skabte debat om, da han sagde følgende til Bureaubiz:

“Det er simpelthen for kompliceret en proces at interagere med QR koder. Først skal du identificere, at der er en kode. Så skal du finde telefonen frem. Derefter skal du åbne en app, der kan læse koden. Så skal du fokusere på koden. Og endelig, hvis du er heldig og det hele virker, åbner den en side på internettet. Der er ikke ret mange mennesker, der er så interesserede i en reklame, at de gider gå igennem hele det forløb”.

 

Se en demo video af hvordan Volkswagens AR løsning fungerer i Ekstra Bladet her

Sådan afprøver du selv Volkswagens AR løsning:

  • Scan QR koden nedenfor med din smartphone eller tablet.
  • Download Appen
  • Print annoncen her
  • Åben Appen og hold din smartphone eller tablet over annoncen

ekstra-bladet augmented reality

Kommentarer

  1. Det gør det ikke just nemmere for forbrugeren, at han/hun skal downloade endnu en app, for at få skidtet til at virke. Og hvad er fordelen så? Jeg bryder mig bedre om forslaget under artiklen. Printeren har stadig masser af uudnyttet potentiale..

  2. Desuden er der spørgsmålet om AR-delen tilfører noget eller i dette tilfælde begrænser i stedet for.

  3. “EB overfører augmented reality til print”? Den fangede jeg ikke.
    “Teknologien er velkendt i online verdenen. Men AR i en avis?”.

    Er det ikke netop det, AR kan?: Fusionere den virkelige,
    fysiske verden med den digitale? Så idéen om at gøre det på
    denne måde, er vel ikke revolutionerende. Der findes et utal a cases, som benytter apps på denne måde. Ingen onde ord
    om initiativet, konceptet osv. Tværtimod. Men vinklen er måske
    lidt skæv(?)

  4. Det tog mig ca. 6 minutter at hente og installere app’en, få åbnet siden i acrobat og få billedet frem. Nu kan jeg så se en low poly version af bilen der står og ryster på skærmen fordi trackingen ikke er helt stabil.

    Det her er en af de steder hvor hype overstiger udbytte, men derfor kan ideen godt være sjov og spændende for en kort periode. Selv om det langt fra er first move for os der følger godt med, vil det sikkert være det for en del der er knapt så engagerede i online verdenen.

    Augmented reality konceptet er der ikke noget nyt i i den her kampagne. Det skulle da være at den kører via iPhone istedet for webcam, men alle eksempler jeg har set har være noget printet du holdt op foran et kamera der derefter viste en kombo af kamerabilledet og et digitalt lag. Det er dét Augmented reality er 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club