”Succes fordi vi ikke bruger bureau”

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Gubi producerer designmøbler og -lamper … samt reklame. Nu fortæller man eksternt, at bureauet er internt.

Outsourcing af kommunkation og inhouse-reklamebureauer har været diskuteret i utallige år – men når Gubi fravælger reklame- og PR-bureauer, så går diskussionen på at være identisk med sit brand.

“Du må ikke outsource noget så vigtigt som dit brand. For at kunne tegne det ægte billede af din virksomhed skal du sidde i dit brand dagen lang – og et reklamebureau administrerer 20-30 vidt forskellige brands”, siger kommunikationschef i Gubi, Jakob Hundborg.

Men virksomheden outsurcer vel heller ikke ansvaret for sit brand, kun kommunikationen af det …

“Jo, men at outsource formidlingen er at outsource brandet. Vores kommunikation udspringer af, at vi sidder i et team på seks-en-halv person, og vi ved, hvad Gubis identitet er, og vi kender Bestlites kendetegn og historie siden 1930. Vi kommunikerer ikke ud af den blå luft, men inspireret af arkivets historie, som vi nyfortolker,” siger Jakob Hundborg.

Bestlite er en lampe-serie, som Gubi ejer produktions- og salgsrettighederne til. Indtil for et år siden samarbejdede man med reklamebureauet Gold, men nu har man selv taget hånd om Bestlites image og kommunikation.

“Det har været en succes med nul reklame- og PR-bureau. Vi er blevet de eksperter på Bestlite, som et reklamebureau ikke har tid til at være”, siger Jakob Hundborg.

Et bureau kan jo netop gøre det, som er svært internt i en organisation: At bryde mønstre og tankesæt …

“Ja, men vi ønsker netop, at det, du ser, er, hvad virksomheden står for. Den historie, vi er dykket ned i, er den, der skal fortolkes og udtrykkes,” siger Jakob Hundborg fra teamet, der omfatter erfaringer og uddannelser fra bl.a. designhuse, tøjfirmaer og universitet.

Ingen bureauerfaring – den positive udlægning vil være, at I er behageligt fri for vanetænkning …

“Ja, sådan ser vi det”, siger Jakob Hundborg.

Eller hvis man sad på et bureau: At I ikke aner, hvad I snakker om …

“Jo, men vi ved præcist, hvad vi snakker om, når det gælder Bestlite. Og både den formelle og uformelle dialog mellem de kommunikationsansatte og resten af virksomheden giver noget helt specielt”, siger Jakob Hundborg.

Selv store virksomheder, der har inhouse bureauer, bruger også ekstern bistand. Et bureau kommer med et indspark udefra og måske løfter kommunikationen …

“Vi får også indspark udefra – det sker via arkitekter, forhandlere, reaktioner fra messebesøgende og slutbrugere, der reagerer på vores annoncer”, siger Jakob Hundborg.