Af Peter Engholm 25@mail.dk

Gubi producerer designmøbler og -lamper … samt reklame. Nu fortæller man eksternt, at bureauet er internt.

Outsourcing af kommunkation og inhouse-reklamebureauer har været diskuteret i utallige år – men når Gubi fravælger reklame- og PR-bureauer, så går diskussionen på at være identisk med sit brand.

“Du må ikke outsource noget så vigtigt som dit brand. For at kunne tegne det ægte billede af din virksomhed skal du sidde i dit brand dagen lang – og et reklamebureau administrerer 20-30 vidt forskellige brands”, siger kommunikationschef i Gubi, Jakob Hundborg.

Men virksomheden outsurcer vel heller ikke ansvaret for sit brand, kun kommunikationen af det …

“Jo, men at outsource formidlingen er at outsource brandet. Vores kommunikation udspringer af, at vi sidder i et team på seks-en-halv person, og vi ved, hvad Gubis identitet er, og vi kender Bestlites kendetegn og historie siden 1930. Vi kommunikerer ikke ud af den blå luft, men inspireret af arkivets historie, som vi nyfortolker,” siger Jakob Hundborg.

Bestlite er en lampe-serie, som Gubi ejer produktions- og salgsrettighederne til. Indtil for et år siden samarbejdede man med reklamebureauet Gold, men nu har man selv taget hånd om Bestlites image og kommunikation.

“Det har været en succes med nul reklame- og PR-bureau. Vi er blevet de eksperter på Bestlite, som et reklamebureau ikke har tid til at være”, siger Jakob Hundborg.

Et bureau kan jo netop gøre det, som er svært internt i en organisation: At bryde mønstre og tankesæt …

“Ja, men vi ønsker netop, at det, du ser, er, hvad virksomheden står for. Den historie, vi er dykket ned i, er den, der skal fortolkes og udtrykkes,” siger Jakob Hundborg fra teamet, der omfatter erfaringer og uddannelser fra bl.a. designhuse, tøjfirmaer og universitet.

Ingen bureauerfaring – den positive udlægning vil være, at I er behageligt fri for vanetænkning …

“Ja, sådan ser vi det”, siger Jakob Hundborg.

Eller hvis man sad på et bureau: At I ikke aner, hvad I snakker om …

“Jo, men vi ved præcist, hvad vi snakker om, når det gælder Bestlite. Og både den formelle og uformelle dialog mellem de kommunikationsansatte og resten af virksomheden giver noget helt specielt”, siger Jakob Hundborg.

Selv store virksomheder, der har inhouse bureauer, bruger også ekstern bistand. Et bureau kommer med et indspark udefra og måske løfter kommunikationen …

“Vi får også indspark udefra – det sker via arkitekter, forhandlere, reaktioner fra messebesøgende og slutbrugere, der reagerer på vores annoncer”, siger Jakob Hundborg.

Kommentarer

  1. Sikke noget en-dimensionelt vrøvl.
    Fordi man er ekspert på sit produkt, er man ikke ekspert på den målgruppe man skal fange – og dermed ej heller det budskab som skal skabe en relevant differentiering overfor konkurrenter og i forbrugernes bevidsthed.
    Kommer der en ligeså fed lampe, så har Bestlite ikke det værn (bygget af den historie der er nødvendig) for at stå imod.
    Det er en rigtig lækker lampe (som iøvrigt pryder hele vores bureau), men som brand er jeg ikke imponeret..

  2. Jeg mener, at der ligger en stor kreativ barriere ved at arbejde inhouse på mærkevarer som Bestlite. Med den tætte relation til produkterne kommer frygten for at bryde med traditioner og dårlige vaner. Som ansat bliver man hurtigt præget at best practice, og hvem vil være den der går mod strømmen i virksomheden? På bureauerne forventes der netop modspil og udvikling gennem kontakten til mange kreative kollegaer. Arbejdet for forskellige kunder vil desuden skabe inspiration og erfaringer som løfter til strategi, koncept og eksekvering.

  3. Interessant artikel – inhouse kontra ekstern bureau har ofte været diskussionsemne, og det kan hver for sig have sin effekt – også positivt alt afhængig af de opgaver der skal løses.
    Når begrundelsen er, at man ikke vil outsource sit brand, fordi man føler ens brand kun kan udvikle sig internt, så må man klø sig lidt i nakken , og være bekymret for, om vedkommende der udtaler sig overhovedet har nogen forståelse for marketing? En virksomhed begår en fejl, hvis den tror at den ejer sit brand, for det er nemlig forbrugerne der ejer brandet. Fejlen består i, at virksomheden ikke differentierer imellem brandet og produktet. Som virksomhed kan du kun være med til at påvirke brandet via din markedsføring.
    Når der efterfølgende drages konkulsionen, at virksomheden har succes ved at drive markedsføring uden bureau, kunne det være interessant, at vide hvad succes er for virksomheden? Det kunne endvidere være interessant at se om succesen kunne blive endnu større ved brug af et bureau til f.eks. forbrugerindsigt, kanalvalg af markedsføring, kreative indspark, produktudvikling, co-promotion, DM etc…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club