Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Til gengæld fik Oreo maksimalt udbytte af at være på Twitter, da lyset gik under årets SuperBowl.

Aktualitet kan være et yderst effektivt værktøj i markedsføring. Det er der ikke noget nyt i, men i tidens digitale medier bliver aktualitet mere her-og-nu end nogensinde tidligere.

Spørgsmålet er, hvordan man håndterer det. Den amerikanske SuperBowl markerede sig i år med en særlig begivenhed. Lyset gik og afbrød finalen i en længere periode.

Det udnyttede Oreo til fulde og har fået meget opmærksomhed på det.

SuperBowlen er så stor en begivenhed, at beredskabet typisk er til stede, og det hjælper selvfølgelig på mulighederne for at være aktuel.

For Coca-Cola hjalp det dog ikke. Firmaet havde lagt en plan omkring en afstemning på, hvilke film, der skulle vises, og det betød, at firmaet allerede udfordrede grænsen for, hvor meget, der kan tweetes.

Der er nemlig grænser, som er begrundet i at man vil søge at forhindre spam. Coca-Cola havde allerede aftalt med Twitter at få sat grænsen op, men det gik faktisk så godt, at man også allerede havde brudt den nye grænse, da lyset gik. Det betød, at Coke i omkring 100 minutter ikke kun foretage sig noget.

Oreo udsendte i løbet af få minutter et tweet med en reklame med teksten “You can still dunk in the dark”, som fik tusindvis af retwiees og delinger på Facebook og gav nye fans og followers på Twitter og Instagram.

“Virksomhederne er nødt til at forholde sig til hastigheden og uforudsigeligheden på sociale medier. De kan vælge at tage del og derved skubbe tingene i deres egen retning, men de skal agere meget hurtigere end i et traditionelt reklamebureau-kunde-setup, hvor al væsentlig kommunikation bliver godkendt af en topleder,” siger adm. dir. Ulrik Bo Larsen fra Falcon Social, der i eftermiddag inviterer til paneldebat i Social Media Week.

LBi og OMD samt en af Falcon Socials store kunder, Carlsberg, vil deltage, og hændelsen vil helt sikkert blive berørt.

“I det daglige er der sjældent de samme muligheder som under en SuperBowl, og derfor ser vi, at Falcon Socials mest progressive kunder giver deres Social Media Team ret til at agere frit på de sociale medier, uden at topledelsen skal godkende hver selvstændig tanke,” siger Ulrik Bo Larsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club