Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Smædekampagne. Således karakteriserer Carlsberg en artikel i Børsen i dag, hvor Somersby Aple Cider beskyldes for at være uden æbler, hvilket kan få katastrofale konsekvenser for markedsføringen, hvis det er rigtigt.

Carlsberg har pralet med resultaterne af den storstilede satsning på et helt nyt produkt under navnet Somersby Apple Cider. Kampagnen er udformet af Robert/Boisen & Likeminded og salget ligger ifølge bryggeriet nu på tre gange mere end budgetteret.

Etiketten og reklamefilmene giver dog en klar antydning af, at der er æbler i cideren, og nu skriver Børsen med henvisning til en analyse fra testlaboratoriet Eurofins, at der ingen spor af æbler er i produktet. Det kan bringe markedsføringen i konflikt med reglerne om vildledende markedsføring af fødevarer, og ultimativt føre til, at produktet skal trækkes tilbage eller markedsføringen laves om.

Informationschef Jens Bekke, Carlsberg, afviser dog over for avisen kritikken. Han siger, der er æbler i drikken.

Jens Bekke siger til Ritzau i dag: “Carlsberg afviser klart det angreb, som en ukendt virksomhed eller person er i færd med for at miskreditere æblecideren. Somersby er produceret med æblesaft og følger både de danske forskrifter og den fælles standard, som de europæiske ciderproducenter har vedtaget. Vi opfordrer enten den anonyme afsender eller Steins Laboratorium til at stille analysen til rådighed, så vi og andre på et objektivt grundlag har mulighed for at vurdere anklagerne”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club