Succes kvalte Profui

Peter Engholm
25@mail.dk

Profui profilerede sig sidste forår som et online-bureau med 70 medarbejdere. Nu er det væk. Det gik bedre, end vi var gearet til, siger bureauets initiativtager.

Syv selskaber gik i foråret 2009 ud under navnet Profui. Et online bureau baseret på et fællesskab med en række kontraktlige forpligtelser selskaberne imellem, uden at der var tale om et egentligt ejerskab.

Nu eksisterer bureauet ikke længere, og det er et stort samarbejde, der er væk, for i alt 70 medarbejdere var fordelt på selskaberne, der – udover selve Profui, der fungerede som et samlende sekretariat – besad hvert sit speciale:

  • Usability (Snitker & Co)
  • SEO/SEM (Adspire)
  • Forretningsoptimering/Udvikling (Kodexe)
  • Hosting (Cohaesio)
  • E-Commerce (Webdanmark)
  • Film & Media (Citizen Dane)

“Ideen bag Profui var enkel: At være koblingen mellem substansen i viden og kundernes forretningsmæssige udfordring. Nørder er gode til at besidde en dyb teknisk viden, men savner dét, reklamebureau typisk er gode til – at fortælle, hvad de er gode til, og at arbejde sammen med andre bureauer. Til gengæld kunne Profui fastholde de tekniske kompetencer bedre end reklamebureauer – vel at mærke uden at tråde bureauerne over tæerne,” siger Kasper Kjærbye Larsen, der var initiativtager til Profui.

Når han udtaler sig i datid om ideen, skyldes det, at den ikke længere eksisterer.

“Søger du på Profui, vil du se, at sitet er væk. Samarbejdet eksisterer ikke længere, og det er brandærgerligt. Ideen holdt og var faktisk bedre, end vi havde regnet med – og desværre også bedre, end vi var gearet til. Vi fik store opgaver – bl.a. at udvikle det globale site for Ecco og en e-handelsløsning for Pandora. Det viste sig at være for krævende,” siger Kasper Kjærbye Larsen.

Han forklarer, at sekretariatet – altså Profuis kerne – ikke var indrettet til at håndtere så store projekter, og at man derfor afsøgte to løsningsmodeller:

“Enten at hyre håndplukkede folk til styringen – hvilket viste sig at være ganske ressourcekrævende – eller at finde en eksisterende organisation. I sidstnævnte tilfælde at komme ind under et reklamebureau, som havde de administrative og projektledende muskler. Alle virksomhederne i Profui, pånær én, støttede bureauløsningen,” siger Kasper Kjærbye Larsen.

Imidlertid viste bureauet, som Kjærbye Larsen ønsker at holde anonymt, sig at ligne Profui selv – nemlig at opgaven med at drive samarbejdet og styre de store projekter var for stor en mundfuld. Og uden et sekretariat døde Profui.

“Kunderne er kommet vel videre til andre bureauer, mens selskaberne i Profui nu fokuserer på deres egen forretning. Det var et fåtal af selskaberne, der kendte hinanden på forhånd, og deres kerneforretning er ikke at drive et bureausamarbejde. Men jeg tror stadig på ideen. Det kræver bare mere forarbejde en anden gang. I personlige erfaringer er min tid med Profui på ingen måde spildt,” siger Kasper Kjærbye Larsen.

Han har siden Profui været tilknyttet Bark Copenhagen som digital chef.