Sundhedsstyrelsen: Alle indbydes til lille kondom-kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Tidspres har fået styrelsen til at droppe en prækvalifikation og i stedet vælge et åbent udbud, der stiller større ressource-krav til bureauerne. Derfor er styrelsen ude med gode råd til bureauerne.

I september – i uge 37 og 38 – skal der bygges oven på tidligere års kondom-kampagner, inkl. at knytte kondom-brug til “god stil” blandt de unge.

Afsenderen, Sundhedsstyrelsen, har imidlertid ikke valgt bureau endnu, og til dét formål afholder styrelsen nu et åbent udbud om kampagnen, der har et budget på ca. 2,5 mio. kr.

Den gode nyhed for bureauerne er, at det er frit slag for alle. Det er så også den dårlige nyhed.

For til formålet er der hverken valgt en rammeaftale eller et udbud med prækvalifikation, som ellers fra flere sider – herunder Videnrådgiverne under DI – er udpeget som den mest ressource-venlige udbudsform fra både udbyder og tilbudsgiver.

“Vi har tidligere været på en rammeaftale for kommunikation og kampagner under SKI (Statens og Kommunernes Indkøbsservice, red.), men den aftale findes ikke mere. Et udbud med prækvalifikation ville være en mindre ressourcekrævende proces – både for os og bureauerne – men processen ville også tage længere tid. Og desværre er vi i et tidspres, for besparelser i staten gjorde, at vi først skulle se, om der overhovedet var et kampagne-budget – og hvor stort det var. Det gør det nødvendigt med et åbent udbud,” siger Niels Sandø, der er specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

Kampagnen – Kun med kondom 2012 – er ganske omfattende: Tv-spot, bio-spot, print, outdoor, plakater, banner, flyers, visitkort, apps, Facebook-site, mobilsite og hjemmeside. Og det skal budgettet så strækkes ud over.

De 2,5 mio. kr. er – i runde tal – fordelt på 1 million til bureauet, 1 million i indrykninger og en ½ million til kondomer, der så småt er på vej – seks uger med fragtskib – fra Asien.

“Det er et lille budget, og vi beder om et strategisk og kreativt oplæg. Derfor understreger vi også, at de bureauer, der ønsker at byde ind på kampagnen, kommer med skitser – og kun på de centrale felter i kampagnen,” siger Niels Sandø.

Tilbudsfrist er mandag den 30. april kl. 12.00. Udbudsmaterialet kan ses her.