Sunrise er blevet større end nogensinde

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

To år med vækst bekræfter bureauet i, at fremtiden tilhører det integrerede full-service bureau.

For fire år siden blev det sagt ganske klart. Efter i en årrække at have været et mellemstort bureau med en bruttoavance på omkring 25 mio. kr. var målet for Sunrise at blive klart større.

Allerede i 2011 så det ud til at lykkes, men reklamebureaumarkedet er uforudsigeligt, og det blev til et lille tilbageslag i 2012.

Nu foreligger 2014-resultatet, og det er blevet til vækst for andet år i træk – og med en bruttoavance på 35 mio. kr. har bureauet aldrig været større.

“Der er tale om et godt og tilfredsstillende regnskab – fremgang på alle niveauer med et endeligt resultat, som bekræfter, at vi fortsat er på rette vej, og at den investering, vi har foretaget over året i udvidelsen med dygtige medarbejdere, har været rigtig og god,” siger adm. dir. Michael Sølling og fortsætter:

“Men hvad der er mindst lige så vigtigt, er, at resultatet bekræfter det, vi altid har troet på – fremtiden tilhører det integrerede bureau, som kan levere den samlede bureauydelse på tværs af alle medieplatforme.”

Dermed går Michael Sølling ind i diskussionen om full-service contra specialist-bureauer. Et synspunkt som også f.eks. Nørgård Mikkelsens adm. dir. Erik Laumand tog fat i, da bureauet aflagde regnskab.

Som trenden tegner i øjeblikket baseret på de regnskaber, der er afleveret, ser det også ud til, at de store reklamebureauer klarer sig bedre end de mellemstore og små.

“Markedet er komplekst, der er kontinuerligt fokus på at skabe resultater og effektivitet er bare et must. Som effekt-fokuseret full-service bureau kan vi sikre, at kunderne bliver fri for den fragmenterede shopping. Og måske endnu mere væsentligt – undgår en løsning, som trækker i forskellige retninger, skaber bias og i værste fald risikerer at ødelægge brandet,” siger Michael Sølling.

Sunrise har på det seneste haft tilgang af en række kunder – f.eks. Singapore Airlines, Skanska, Trustbuddy, NaturEnergi, Rådet for Sikker Trafik, Alcon, Elretur og senest Kræftens Bekæmpelse.

Nøgletal for Sunrise

  • Bruttoavance 35,991 mio. kr. +8,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 799.800 kr. -3,5 pct.
  • Lønandel 67,6 (65,4)
  • Resultat af primær drift +4,796 mio. kr. +16,9 pct.