Sidste år var en stor del af Robert/Boisen & Likeminded til festival i Cannes. I år er der som udgangspunkt ingen af sted.
Det er der ikke noget usædvanligt i, for overalt i bureauverdenen er der skåret kraftigt i deltagelsen til årets festival, der starter i næste uge.
Der er dog undtagelser – som f.eks. Sunrise, der sidste år havde en med. I år sender bureauet seks af sted.
Det er der dels en praktisk forklaring på – sidste år var en tredjedel af den kreative afdeling på barsel. Men samtidig mener adm. dir. Michael Sølling ikke, at bureaeut går mod strømmen. Hvis de gør noget, så er det deres egne veje.
“Vi mærker selvfølgelig også den finansielle krise, men er ret sparsommelige i det daglige og prioriterer medarbejdernes udvikling og almindelig kontinuitet meget højt. Og hvis man langtidsplanlægger og lader uddannelse og medarbejderudvikling være en del af budgettet, så bliver Cannes mere overkommeligt og ikke noget man skal tage stilling til 14 dage før – det er noget vi sparer op til – og som de medarbejdere, der skal med, glæder sig til i meget lang tid.
Cannes er for os at se det ultimative, inspirerende input samlet på et sted for mennesker der interesserer sig for kommunikation og kreativitet. Det er urimeligt dyrt og prisen minder mest om optrækkeri, men det er altså begivenheden hvis man vil se nyt, fornemme pulsen, spotte trends. Derfor synes vi også, det er de mange de penge værd”, siger Michael Sølling.
Han peger endvidere på, at bureauet er i gang med at udvikle og generationsskifte.
“Det tager mange år, hvis den skal være sikker og bæredygtig. Det betyder også at vi skal investere i at lade folk opdyrke netværk og faglighed – og det er Cannes en vigtig del af – også selv om noget tyder på, at netværket er skrumpet lidt ind i år. Derfor er det primært vores unge talenter, der har slidt og slæbt hele året som skal af sted”, siger Michael Sølling.