Super Bowl tyvstartet med kendisreklamer

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Store annoncører. Store budgetter. Store stjerner. Nedtællingen til Super Bowl er traditionen tro i gang.

På søndag løber et af verdens største sportslige udstyrsstykker af stablen i Minneapolis, hvor Philadelphia Eagles møder New England Patriots i finalen i amerikansk fodbold.

Med sine godt 100 millioner TV-seere er Super Bowl langt fra den mest populære sportsbegivenhed i verden, og uden for USA rammer begejstringen da heller ikke de helt høje tinder.

Men over there er Super Bowl større end stort, og det samme er derfor reklamebudgetterne. Et halvt minut i spotlyset beløber sig igen i år angivelig til op imod fem millioner dollars svarende til knap 30 mio. kr.

Super Bowl handler nemlig ikke kun om sport.

Fuld skrue på kendisfaktoren
Der er tale om popkultur, superstjerner, astronomiske budgetter og den amerikanske drøm i fuld udfoldelse, når Pink synger nationalmelodien og Justin Timberlake tager hånd om pauseunderholdningen efter tilsyneladende at være blevet tilgivet for sin udåd på scenen med Janet Jackson i 2004.

Traditionelt er der en del mystisk omkring Super Bowl-reklamer, men mange offentliggøres alligevel forinden og sikres maksimal omtale alene ved at blive associeret med den store begivenhed.

Og annoncørerne giver den fuld skrue, også på kendisfaktoren med eksempelvis Matt Damon, Morgan Freeman, Keanu Reeves og Chris Pratt som årets helt sikkert velbetalte trækplastre.

Herunder et eksempel på en stjernespækket reklame – denne er fra Mountain Dew og Doritos i forening:

https://www.youtube.com/watch?v=4eKYR_iL5eU

Carlsberg-rival vækker opsigt
Med økonomien til at lægge en naturlig dæmper på annoncørernes udfoldelser er det selv sagt typisk de helt store af slagsen, der optræder i forbindelse med Super Bowl.

Budweiser-producenten og Carlsberg-konkurrenten Anheuser-Busch er således et kendt ansigt i Super Bowl-regi med reklamer for indtil flere af sine varemærker. I år vækker bryggerigiganten imidlertid opsigt med denne reklame, som i realiteten ikke har ret meget med øl at gøre:

https://www.youtube.com/watch?v=CxGUmtRLm5g

For så vidt angår den sportslige del af arrangementet kan tilføjes, at New England Patriots med superstjernen Tom Brady er forsvarende mestre og favoritter til at løfte pokalen igen i år.

Se alle de hidtil offentliggjorte Super Bowl-reklamer hos Adage.