Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Røde lastbiler med lys på og traditionel julestemning. Det har Coca-Cola brugt i mange år, og en film fra SuperBrugsen rummer de samme ting.

“Vind en julefest til din gade” lyder en aktuel kampagne fra SuperBrugsen bl.a. markedsført af en reklamefilm produceret af kædens reklamebureau, Ocean.

Men det er svært ikke at få associationer til en mangeårig og ikonisk reklamefilm fra Coca-Cola, der også har været vist i Danmark. Et koncept hvor store røde lastbiler med lys på spreder på Coca-Cola og jul til folk og fæ.

https://www.youtube.com/watch?v=RLxX5vfOccc

SuperBrugsens adm. dir., Kenneth Pedersen, kan godt se, at reklamefilmen kan give associationer, men det er bestemt ikke noget, der har været hensigten. Det er mere et resultat af de elementer, som man gerne ville have ind i filmen.

“Vi har ikke siddet og tænkt, at vi ville lægge os op af Coca-Cola, og jeg har faktisk i højere grad hørt folk sige, at filmen rummer meget Disney-atmosfære,” siger Kenneth Pedersen og fortsætter:

“Vi har i tidligere reklamefilm brugt vores røde lastbil, og derfor ville vi gerne have den med. Vi synes, at vores røde lastbiler og logo er superflotte. Hertil kommer, at vi gerne ville have en film med good feeling og traditionel julestemning, så det er med disse udgangspunkter, at filmen er kommet til at se ud, som den gør.”

Kenneth Pedersen tilføjer, at han synes, det er lykkedes at lave en film med en tydelig dansk stemning.

Coca-Cola har i øvrigt udviklet en anderledes julefilm i år, der rummer en automat, hvorfra man kan sende balloner op, hvor der hænger en lille æske med en juletræs-kugle på. Den vil så på et tidspunkt dale ned et tilfældigt sted og på den måde forhåbentlig sprede glæde.

Kommentarer

  1. Nu stod reklame oraklet Kenneth Petersen jo også tidligere bag roret på et af DKs mest nytænkende bureauer..

  2. Gad vide hvor mange kunder, som synes det røde logo og lastbil er optur…? Ahh ok, de er jo superflotte….

  3. Pyha! Nogle er kendte for at kopiere. Martin er én af dem. Men det her er godt nok frygteligt.

  4. Jeg tror, at man skulle spørge Kenneth Pedersen en ekstra gang. Han må have misforstået spørgsmålet? De filmfolk der var med på settet fik en klar brief: “Det her er Coca Cola filmen, den skal vi lave, bare for Superbrugsen”. Forklar det.

  5. Come on, Jeg syntes ærlig talt ikke at der er noget problem i det..
    Som man siger: “Every thing is a remix”
    Nu er deres logo jo rødt, og jeg ser ærligt talt ikke noget problem i at de bruger røde lastbiler..
    Og mega credit til dem for at lave en så flot film.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club