Udover en forbedret respons på bannerannoncerne, har samarbejdet betydet, at Ekstra Bladet for nylig kunne hente en vinderpris fra IAB Research Award 2015 i kategorien ”Brand Advertising Effectiveness”.
Den sammenlagte dataplatform, der bliver administreret af tredjepartsfirmaet nugg.ad, har ført til resultater, der ifølge en måling hos TNS Gallup har været bedre end ved en traditionel banner kampagne.
I forhold til en kontrolgruppe, målte TNS Gallup kampagnen til at have en stigning i erindring på 48% og en større opmærksomhed på 78%. Samtidig overvejede 50% flere at besøge SuperBrugsen i ugen efter annoncerne have kørt.
Samarbejdet blev offentliggjort ved en konference i denne uge, hvor Simon Færch, der er senior digital projektleder hos Coop, fortalte, at Coop går ind i sådan et samarbejde fordi man med 1,5 mio. medlemmer mener, at berigelse af data og dermed mulighed for yderligere segmentering er en vej til at øge kundetilfredsheden.
Han nævnte følgende faktorer, som Coop også arbejder med for at berige sine data:
1. Madstil: hvad køber og tænker kunderne
2. Kundeværdi: hvad er deres loyalitet værd for Coop
3. Demografi og socioøkonomi: hvem er de
4. Shopping-mission: hvordan planlægger de
Udover at raffinere segmenteringen, arbejder Coop desuden på at udvikle en app, der inden for de næste par år bl.a. kan hjælpe kunden med at
- danne en indkøbsliste ud fra dine mest købte varer
- finde nærmeste butik der passer til dine behov
- guide dig hen til den vare du søger, når du står i butikken
- hente en medarbejder til dig i butikken, når du har brug for hjælp