Mens regeringen stadig overvejer en skat på tilbudsaviser – samt en ja-tak ordning i stedet for en nej-tak ordning, så tager mindst en stor dagligvarekæde sagen i egen hånd.
Når SuperBrugsen i denne weekend udsender sin normale tilbudsavis, så vil forbrugerne på forsiden blive mødt med spørgsmålet “skal denne tilbudsavis være din sidste?”
Inde i avisen vil der være anvisninger på, hvordan man kan sige nej-tak samt til hvordan man på anden måde kan få gode tilbud.
“Der er rigtig mange, der er glade for tilbudsavisen, og de skal selvfølgelig fortsat have den. Men vi ved også, at der er mange, der er trætte af de store mængder papirer, der kommer hver uge. Det er dem vi gerne vil hjælpe med dette initiativ,” siger kædedirektør Michael Løve, SuperBrugsen.
SuperBrugsen ser det dog som led i en proces, hvor andre kanaler bliver stadigt mere interessante i forhold til tilbudsavisen.
“Vi vil dog ikke droppe tilbudsavisen helt, fordi mange kunder stadig sætter pris på at kigge i fysiske tilbudsaviser frem for på hjemmesider, andre digitale kommunikationskanaler eller apps til mobiltelefoner. Men udviklingen går i den retning, hvor flere og flere foretrækker at få deres informationer ad disse veje,” siger Michael Løve og fortsætter:
“Vi vil bruge de kommende år til at opbygge nye kommunikationskanaler, der er lige så effektive som de gammeldags tilbudsaviser. Her vil vi ikke mindst satse på CoopPlus, hvor vi kan kommunikere digitalt og målrettet med vore kunder.”
Han understreger videre, at det er afgørende at sikre leverandører den synlighed, den distribution og den vækst i deres volumen, som er aftalt.