Af Victoria Dahl Understrup, Redaktionsassistent hos Bureabiz
Skal du ha' en Supreme Oreo?

Fra brandslukkere til mursten. Supremes logo kan sættes på alt. Nu er turen kommet til den populære chokoladekiks, der skal drejes, slikkes og dyppes: Oreos. Supremes accessories bliver flere og flere – og vildere og vildere. Det er lige før, at deres accessories får mere omtale end tøjet, når de hvert halve år annoncerer den nye kollektion. SS20 er ingen undtagelse. Det vidner om et logo, der er en værdi i sig selv.

Oreoen (og resten af kollektionen) blev lanceret d. 17 februar. Tre Supreme Oreos for 50 kroner. De bliver solgt på torsdag i Supremes egne butikker. Skal du have fat i en cookie? Måske..? Ja..? Nej..?

Med tøven får du næppe fat i en. For kender vi Supremes historik ret, bliver Oreoen revet væk. Og det, selvom folk lige nu forholder sig skeptisk, og Oreoen allerede er brugt i et utal af memes og af Twitter-trolls.

 

 
 
 
 
 
Vis dette opslag på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Imagine buying these 😂

Et opslag delt af Daquan (@daquan) den

 I 2016 havde Supreme en mursten med i kollektionen. Den stod til 200 kroner og blev straks meldt udsolgt. Og derefter blev den gensolgt for op til 6-7.000 kroner, skriver The Guardian.


Har du en Supreme-mursten?

I 2017 blev Supremes logo klistret på metrokort i New York. Med et enkelt tweet blev kortene sat til salg – med kun en enkelt præcisering om, hvilke stationer der var tale om. Og straks blev køerne lange, og kaosset enormt – i en sådan grad, at politiet rykkede ud.

 I 2018 overtog skate-brandet omslaget på tabloidavisen New York Post; på både for- og bagside blev det ikoniske bokslogo trykt, hvilket fik fans og resellere i gang. Alle aviser blev revet væk. Og de fleste blev derefter gensolgt til en markant højere pris. 350 kr. kontra normalt 6 kr.

 

 
 
 
 
 
Vis dette opslag på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

New York Post on newsstands now 📹 @seanvegezzi

Et opslag delt af Supreme (@supremenewyork) den

 I år er logoet på Oreos. Og altså bliver det første gang, at Supreme sælger et produkt med en udløbsdato. En kiks, der rådner efter et stykke tid. Men med logoet påklistret kiksen, ser vi sikkert stadig en kæmpe fanskare, der uden tøven skal have fat i kiksen – uanset om den rådner eller ej.

Logoet har en værdi, som efterhånden kan blive påklistret alt – og stadig blive en succes – og en nødvendig accessory til samlingen.

I undersøgelsen “It’s Lit – a guide to what teens think is cool” forsøger Google at forstå, hvad Generation Z egentlig synes, er cool. Og her rammer Supreme ret plet, hvad angår cool-faktoren. Af Z’erne får de stemplet som cool, selvom Supreme faktisk ikke synes at være et af de mest kendte brands.

Cool kids googler YouTube i Supreme-T-shirts

Når folk investerer i Supreme og har det på, associeres de med brandet. Og det tyder på, at Supreme er et brand, unge gerne vil associeres med.

Tror I, at der bliver kamp om Supremes Oreo?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club