Sure mobilkunder og glade brillekunder

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Kunderne er utilfredse med telebutikker, men glade for optikere – især én af dem. Derudover lægger et kinesisk brand an til indtage Danmark.

Hvad har Telenor, 3, TDC og Telias butikker tilfælles? Utilfredse kunder.

Det viser en ny undersøgelse fra Interresearch, der har spurgt over 7.000 kunder om deres seneste købsoplevelse i en butik.

De fire teleselskabers butikker ligger i den absolutte bund, når det gælder kundetilfredshed, og det er hverken kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3 eller privatdirektør Anders Jensen fra TDC særlig glade for.

Udfordringen er speciel for telebranchen, mener de, fordi telebranchen har nogle avancerede produkter. Det må man så blive bedre til at formidle samt forsøge at gøre de forskellige produkter og priser mere gennemskuelige.

Teleanalytiker John Strand, der selv i en årrække har gennemført tilfredshedsundersøgelser af telebutikker, siger:

“Der er meget stor forskel på at købe en liter mælk eller en skjorte og så besøget i en telebutik i dag. Mange af kundernes besøg i telebutikker sker, fordi de har klager over telefonen, regningen, netværksdækningen eller lignende. Kun en mindre del er et egentlig salg”.

Til gengæld går brillebutikkernes kunder glade ud af butikken. Især dem fra Profil Optik – kundernes tilfredshed med optikerkæden er nemligt til en førsteplads i analysen. Og det til trods for – eller måske fordi – at kæden i modsætning til konkurrenterne ikke forærer brillestil væk til nul kroner.

Profil Optik vil væk fra ‘discounthelvedet’ og satser i stedet på god service og rådgivning, siger adm.dir. Jørgen Nielsen til Børsen.

De andre brillekæder ligger også pænt til: Thieles kunder bedømmer kæden til en 6. plads, efterfulgt af discountkæden Louis Nielsen, der indtager 9. pladsen. Synoptik ligger sidst i brillefeltet på en 16. plads, men er til gengæld rykket fra sidste års plads som nr. 43 (Børsen, p. 18-19).

Danskerne skal lære at sige Huawei

Til næste år skal danskerne stifte – bedre – bekendtskab med navnet ‘Huawei’, og konkurrencen på mobiltelefoner og tablet-pc’ere bliver dermed skærpet.

Kinas største producent af telekommunikationsteknologi har tænkt sig at erobre ikke blot Danmark, men hele Norden.

“Næste år vil det danske og nordiske marked se flere af vore smartphones i den dyrere ende, og samtidig vil vi satse på at bygge vores brand i butikker og i reklamekampagner. Mulighederne er store, fordi vi endnu er så små”, siger Daniel Edlund, nordisk pressechef for Huawei, der globalt forventes at omsætte for 31 mia. dollars i år.

Hidtil er det ikke rigtig lykkedes for kinesiske selskaber at slå igennem med deres brand på det internationale marked, men Huawei mener, at man har så konkurrencedygtige produkter, at ambitionen om at slå igennem globalt kan lykkes.

Det bliver først og fremmest prisen, der skal få folk til at købe enten en Huawei smartphone – som bliver prissat lavere end konkurrenterne – eller en Huawei tablet-pc, som de vil sælge på det danske marked til halv pris af Apples iPad.

Richard Brennan, der er chef i afdelingen for industristandarder, forventer som minimum en placering i mobilmærkernes top 5 og helst i top 3 (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 14)