Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

708 annoncører bedømmer digitale bureauer: Magnetix holder fast i tronen, mens In2media har overhalet Creuna på 2. pladsen.

Magnetix har imponeret på flere fronter igennem de senere år. Først og fremmest gennem mange kundegevinster, en utrolig vækst og en meget stærk indtjening.

Så på den led var det måske ikke overraskende, at bureauet sidste år også kunne indtage imagetronen blandt de digitale bureauer i den årlige MyImage analyse, der produceres af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz.

Men Magnetix holder ikke bare fast i positionen. Den nye analyse viser en styrket position, og bureauet ser lige nu aldeles suveræn ud på toppen af imagetronen.

Det sker endda på grundlag af et kendskab, der kun er det fjerde højeste blandt de digitale bureauer.

Creuna er fortsat det kendteste danske digitale bureau, men de senere års trængselstider fornægter sig ikke i den årlige analyse. I år må bureauet endda se sig skubbet yderligere en plads ned, idet In2media har indtaget anden-pladsen.

MyImage er sammensat af en score for Brandstyrke, der bygger på kendskab samt om man vil invitere til pitch, og Brandposition, der bygger på en række kvalitative udsagn, respondenterne skal bedømme bureauerne på.

Magnetix topper på både Brandstyrke og Brandposition, og på de ni kvalitative udsagn er det blevet til en førsteplads, tre andenpladser og to tredjepladser.

“I årets analyse er der primært tre bureauer, der har styrket deres position, når man kigger på den relative imagescore. Ud over Magnetix gælder det In2media og Novicell, og det bringer sidstnævnte fra en 14. til en 6. plads. Men Magnetix har skilt sig så meget ud, at de ser ud til at være i en klasse for sig selv. Deres score er høj, og de er gået frem hvert eneste år de sidste fire år,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

Årets analyse viser også nogle ret markante nedture – med Vertic i front. Bureauet er gået fra en 5. til en 13. plads.

Til gengæld er der et par bureauer, som er med for første gang – og som har gjort det ganske godt.

Vertica landede på en 8. plads, mens Combine og Atcore indtog henholdsvis 11. og 12. pladsen ud af 21 bureauer.

MyImage digitale bureauer – Top 5 Samlet

  1. Magnetix (1)
  2. In2media (4)
  3. Creuna (2)
  4. 1508 (3)
  5. Hello Group (6)

Brandstyrke – Top 5

  1. Magnetix
  2. Creuna
  3. In2media
  4. 1508
  5. Hello Group

Brandposition – Top 5

  1. Magnetix
  2. Vertica
  3. Digitas LBi
  4. Combine
  5. Novicell

Top 3 – Kvalitative udsagn

Gode til at skabe resultater

  1. Vertica
  2. Magnetix
  3. Hedal Kruse Brohus

Strategisk stærke

  1. Magnetix
  2. Digitas LBi
  3. 1508

Gode til at integrere kommunikationsløsninger

  1. Combine
  2. Magnetix
  3. Vertica

Adskiller sig markant fra andre digitale bureauer

  1. Vertica
  2. Magnetix
  3. Combine

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

  1. DIS/Play
  2. Vertica
  3. Frankly Web

Kreativ stærke

  1. Frankly Web
  2. In2media
  3. Digitas LBi

Har mange digitale special-kompetencer

  1. Vertica
  2. Novicell
  3. DIS/Play

Har gode web-analytics kompetencer

  1. IIH Nordic
  2. Novicell
  3. Magnetix

Gode til at anvende den seneste digitale viden

  1. Combine
  2. In2media
  3. Magnetix

MyImage er udført af MyResearch. 708 marketingansvarlige har svaret. Det er en svarprocent på 22. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt adm. dir/CEO. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch korrigeret for bureauets kundeandel. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myimage.biz.

Kommentarer

  1. Here we go again…. Endnu en analyse som er svær at tage seriøst, uanset om det er reklame, digitale eller mediebureauer den omhandler.
    Vinderne smiler lidt og taberne trækker på smilebåndet for alle ved godt, man ikke rigtigt kan tage analysen alvorligt.

  2. Det ville være så fedt hvis Bureaubiz og my reseach ville lave en undersøgelse af hvem som helt konkret kan bruge denne her analyse til. Er der nogle som helst bureauer som optræder på listerne som bruger det til noget som helst? Er der nogle som helst marketingansvarlige som bruger analysen til noget som helst? Vi ved selvfølgelig at Bureaubiz kan bruge den til noget som helst… den ene artikel efter den anden med “pointer”. Men Finn, hvad med en artikel om nogle af de involverede som fortæller om det brugbare ved analysen?

  3. Anon. Meget enig. en analyse for analysens skyld. Ikke en gang vinderne gør et stort nummer ud af det. Placeringerne i de under kategorier bureauerne bliver scoret i er jo så tilfælde fra år til år. Det ene år er X bureau det mest innovative – året efter kan de være nummer 7.
    Jeg kender ikke nogle bureauer, der tager disse analyser alvorligt, hverken dem der placeres øverst eller nederst. Annoncørerne taler aldrig om analysen.

  4. Så lad mig tage stafetten op her …

    Som ét af de bureauer der “placeres øverst”, kan jeg fortælle at vi helt klart tager MyImage alvorligt. Man kan altid diskutere konkrete metodiske valg i analysen – og det gør vi også gerne med Mogens Østergård og MyResearch – men helt overordnet mener vi at Image-analysen er en fin pejlepind for udviklingen i markedet.

    Så når Magnetix går frem på samlet score, fejrer vi det, og når vi ser en vækst i antallet af “hverken tilfredse eller utilfredse” kunder, kigger vi indad for at gøre det bedre.

    Der er mange måder at lytte til markedet på. Én undersøgelse kan ikke stå alene, og vi bruger en række kilder til indsigt i hvad danske virksomheder tænker og efterspørger på bureaumarkedet. Men MyImage indgår helt klart i vores overvejelser.

  5. Ind imellem kan anonymitet være begrundet. Men hvorfor her? Hvorfor kan I ikke kritisere analysen med navns nævnelse?

    Der laves imageanalyser på mange virksomheder – og på bureauer har de været lavet de sidste 20 år. I de første mange år på andre medier end dem, jeg var ansat på. Der hørte jeg reaktionerne rundt omkring og lærte, hvor meget bureauerne gik op i dem.

    Endelig kan det nævnes, at de fleste bureauer har mulighed for at købe en kunderapport med, hvor de kan holde deres kunders besvarelser op mod de generelle holdninger. Tænker sådan noget kan være brugbart.

  6. Johnny T….: Det er nu 5 år i træk du skriver stort set samme kritik. Du kan i det mindste variere din kritik lidt mere.

    Anon: Du er meget velkommen til at kontakte mig så skal jeg give dig svaret, og du vil sandsynligvis blive meget overrasket.

    Trist for dem der ikke tager de mere end 700 marketingansvarliges vurdering seriøst. Det er heldigvis min opfattelse at størstedelen af både bureauer og annoncører gør:)

  7. @Mogens.
    Det har ikke noget med ikke at tage marketingfolkene seriøst. Jeg har en pæn berøringsflade i reklamebureau og tildels mediebureau branchen og faktum er bare, at de fleste tager undersøgelsen med et gran salt, uanset om man er vinder eller taber.
    I kunne jo lave en undersøgelse blandt bureauansvarlige og mellemledere og spørge, hvad de synes om undersøgelsen.

  8. Egentlig bemærkelsesværdigt at høre en marketingmand argumentere for, at image er ligegyldigt.

  9. @Mogens. Jeg har kontakt med 60-70% af top 10 annoncørerne i Danmark. sidst år talte jeg faktisk med 4 af har dem og ingen af dem tillagde analysen noget særligt. Halvdelen så end ikke resultaterne.

    @Finn. Image er ikke ligegyldigt, men det er bestemt heller ikke alt. Se bare på meget af den kommunikation der laves og smides i hovederne på folk…

  10. Nu når Sebastian Franck så fint er ude og argumentere for vigtigheden i sådan en analyse, som man jo lidt kan bruge som man har lyst, så er der da noget der falder mig i øjnene.

    Kigger man under det “kvalitative” er Magnetix knap så ædelt repræsenteret.

    Og i kategorierne:
    – Gode til at samarbejde med andre bureautyper
    – Kreativ stærke
    –Har mange digitale special-kompetencer

    Ja, der er Magnetix slet ikke nævnt.

    Pudsigt.

  11. Johnny T.: I betragtning af, hvor ligegyldig, du synes, analysen er, så er din interesse bemærkelsesværdig.

    Du har nu sagt det samme hvert år i 4 år. Dit synspunkt er afleveret – men nu ligner det chikane. Hvis du vil fortsætte, så må du som minimum give dig til kende.

  12. Mange tak til Sebastian Franck og Mogens Østergaard for at tage sig tid til at argumentere fagligt og præcist om baggrund og holdning til denne artikel.

    Personligt synes jeg at det er ærgerligt at ellers udmærkede faglige indlæg får lov at blive sværtet til med ufaglige og anonyme indlæg og postulater. Vi kan potentielt lære noget af hinanden i disse tråde. Hvis vi alle skrev seriøse indlæg, med udgangspunkt i en konstruktiv debat, kunne det være vi alle kunne få nogle begavede nuancer fra branchen, fordi folkene bag lampagner og undersøgelser rent faktisk kunne se en ide i at svare.

    Men det giver ingen mening at bruge tid på mennesker, der er anonyme, og som tilsyneladende kun har som formål i livet at tale dårligt om andre. Som der helt rigtigt bliver spurgt – hvorfor er det et problem at stille spørgsmåltegn ved ting, der i princippet kan være fagligt relevante, med sit fulde navn? Det værste, der kan ske er, at man får et svar.

    Indfør obligatorisk fuldt navn til indlæg – det kan potentielt hæve niveauet i alle tråde betragteligt. Til glæde for samtlige læsere undtagen de anonyme.

  13. Undskyld, jeg hedder Johnny.
    Hvis I vil have flere persondata, må I jo bede om det, når man skriver et indlæg.

  14. Til Niels Heiberg.

    Forstår dit synspunkt. Men du glemmer én vigtig ting.

    Reklamebranchen som helhed er ufatteligt styret af sammenhold på kryds og tværs. Kun en brøkdel af reklamejobs bliver slået op offentligt – i stedet er det “en der kender en” osv.

    Har man været bare nogle år i branchen – især i Kbh – ved man hvor meget der tales sammen, hvor meget der lægges planer sammen på kryds og tværs. Hvem der rygklapper hvem, hvem der kender hvem. Ingen ønsker at sætte sit navn ud i tråde, hvor man potentielt set kan miste et link i et netværk, eller blot miste den kaffesamtale der kunne have betydet et nyt job.

    Så er man (endnu) ikke en del af “toppen”, så er det dælme svært at komme ud med sin kritiske holdning/erfaring med fuldt navn. Selvfølgelig bør man tilstræbe en seriøsitet. Men jeg har for år tilbage deltaget i debatter her som anonym – ene og alene af den grund at jeg havde store og gode ambitioner i branchen, men også vidste hvor meget mystisk sammenhold der var rundt omkring på bureaugangene, og det kunne potentielt se skidt ud, hvis mit navn blev kædet ind i en uenighed blandt “etablerede” kræfter.

    I dag er jeg ligeglad med at mit navn står her, for jeg arbejder på kundesiden og befinder mig godt her.

    Men jeg bliver simpelthen så træt af at høre, når forskellige etablerede navne i branchen glemmer virkeligheden for mange andre.

    Hvis man kun kan kommentere med fuldt navn, er jeg sikker på at indholdet bliver endnu mere ensporet.

    VH
    Kim

  15. @Mogenshøj

    Ja, det er vi da også lettere irriterede over. Vi arbejder på det, men det er måske lidt naivt at tro at vi kan være nr. 1 på hele spillepladen. Måske er det meget godt at bevare lidt af den naivitet …

  16. Hvis I beslutter fuld identitet så dør Bureaubizz med en rose i røven. Og siden hvornår er bb blevet skinhellig. Mener branchen har brug for dette pusterum alle kommentarer inkl.

  17. @Hellig Frans.
    Dør og dør. Debatniveauet er trods alt ikke særligt højt herinde. Og her mener jeg primært antal kommentarer.

    Johnny

  18. @Johnny. Du har ret ifht fx de svenske blogs, men tror at antallet/engagementet trods alt er stigende. FG hvad siger dine tal?. Så over tid vil vi have en blomstrende kollektiv samtale omkring branchen på dette sted – ellers bliver det et andet…..

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club