Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Reklamefolk i medierne: Det skriver i hvert fald Berlingske, som dog mener, at have fundet en. Hun mener til gengæld, at mænd har svært ved at lave sjove reklamer.

I serien ’Det gode grin’, hvor Berlingske har fundet frem til en række humorister i forskellige brancher, var journalisten ved at opgive, da han prøvede at finde en sjov kvinde i reklamebranchen.

Marcus Aggersbjerg, der er journalisten, skriver, at han ringede til adskillige reklamebureauer for at finde en sjov kvinde, men ingen havde sådan en ansat endsige kendte en.

Inden han gav op, fik han fat i Claus Skytte fra WeLovePeople, der også måtte melde pas i første omgang, men så ringede begejstret tilbage:

”Anne Marie Mygind! Hun er sjov”.

Anne Marie Mygind er tekstforfatter og startede hos BBDO i 2000. Siden har hun været hos Propaganda McCann, La Familia, Saatchi & Saatchi, Halbye Kaag JWT og siden 2008, har hun været selvstændig. Hun har blandt andet været med til at komme med input til de første reklamer for Oddsets: Der er så meget kvinder ikke forstår.

Tekstforfatteren mener, at det er kvindernes egen skyld, at der ikke er flere sjove kvinder i branchen:

”Det er svært at give den gas, når ungerne skal hentes kl. 16.00 og der skal handles ind. Kvinder har generelt sværere ved at købe hele pakken. Det koster blod, sved og tårer at være med fremme og modsat kvinderne brokker mændene sig ikke over at sidde til langt ud på natten med en kampagne”.

Samtidig er kvinderne perfektionistiske og tager mere til sig, hvis noget ikke fungerer, hvor mændene har en tendens til at give andre og samfundet skylden, hvis der er noget af det, de har lavet, der ikke virker.

Og det er ærgerligt, siger tekstforfatteren, for:

”Mænd laver sjældent reklamer, der afslører indsigt i kvinden. Når mænd laver reklamer for kvinder, er de ikke ret gode til at finde de ting ved kvinder, som kvinder synes er sjove. I stedet kigger de på det, de synes er sjovt og det er sjældent det samme som kvinderne griner af”.

Som eksempel giver Anne Marie Mygind kampagnen for Irma, hvor en huskeseddel fra ægtemanden til konen lød: ’Hej skat.  Jeg har lige sikret dig en plads i forældrerådet. Kan du ikke bruge dine manipulerende talegaver til at …’.

I det hele taget synes hun ikke, at der er ret mange sjove reklamer.

”Dansk reklame har ikke fulgt med udviklingen i resten af samfundet. Det er stadig ur-rollerne, der dominerer. Det er mand slår kvinde, mand har det hårdt, fordi konen er en sur kælling, kvinde shopper og går i køkkenet, mens mand ligger bøvsende på sofaen og ser fodbold”.

Og det er mændene, der dyrker stereotyperne og holder liv i den slags reklamer, mener Anne Marie Mygind.

Ifølge Anne Marie Mygind er den sjove reklame, ikke den, der får modtageren til at klaske sig på låret af grin, for den vil næppe få modtageren til at huske navnet på produktet. Humoren må hellere være underspillet, og så skal den korrespondere med produktet.

”Den vellykkede reklame er båret af indsigt. Vi genkender os selv i historien og derfor griner vi. Det er altid sjov at se sit eget liv og sine egne værdier spejlet og udstillet af andre”.

Men hun tilføjer også at reklamen for at være god skal være både fair og sjov overfor begge køn (Berlingske Magasin søndag, p. 12-15).

Hele artiklen kan læses her

Kommentarer

  1. Så Anne Marie kritiserer stereotype kønsroller i reklamer – og fremhæves selv for at have arbejdet på Oddsets “Der er så meget kvinder ikke forstår”. Jeg er ikke ene om at se ironien vel?

  2. Nej, bestemt ikke. Men hvis du læser artiklen, så handler lige netop den del om, at jeg syntes den kampagne var god i starten, hvor den styrede udenom klicheerne – modsat i dag. Iøvrigt står der også kun at jeg kom med input, som jo i princippet kunne have været: Det der er fandeme ikke sjovt!

  3. Interessant artikel i Berlingeren. Måske også lidt fuld af en del klichéer og stereotype opfattelser af reklamefolk…

    Men øvrigt skal man ikke være så bange for klichéer. Oddset kampagnen bygger vel på en stor én af slagsen. Og den er jo netop genial fordi man tænker “it’s funny because it’s true.” Sjovt nok har jeg endnu ikke mødt en kvinde, der ikke synes den er sjov.

  4. Læste med stor glæde og anerkendende nik Myginds artikel i weekenden. Den vigtigste pointe var for mig indsigten om, at god humor udspringer af og rammer en sandhed. Så er det sådan set ligegyldigt, om den er skabt af en kvinde eller en mand.

    Desværre er der alt, alt for lidt af humoren i den danske reklame, der udspringer af sandheder i stil med de eksempler, som Mygind trækker frem i artiklen.

    Og problemet med humor ift kønsroller bliver derfor så meget desto større, når reklamemænd TROR de har fundet en sandhed om kvinder, og så laver reklamer ud fra den. For den “sandhed” eksisterer ikke og derfor ender reklamen med ikke at være sjov.

  5. Jeg synes nu jeg har mange sjove kvindelige kolleger og bekendte i branchen.
    Problemet ligger nok i at der ikke er så mange kvindelige kreative i forhold til mænd, derfor går humoren ofte ud over kvinderne og får dem til at fremstå som sure, skrappe løg.
    Og måske har mænd slet ikke nok selvironi nok til at udstille sig selv?

  6. Aaarrrhhh Trine – den holder sgu ikke! Jeg kan komme i tanke om mange fladpandede, kiksede mænd i reklamekampagner. Lige fra Polle fra Snave til et antal fjolser i Interflorakampagnen. Så skulle vi nu ikke lige droppe kønskampen. Det er forår!

  7. ahhh Søren de to du nævner her er vel det man kalder sympatiske “dumme” mænd. Jeg synes da hovedpersoner er yderst sympatiske i IF og Polle fra sn…der skal jeg lige finde VHS båndet frem og genopfriske. Til gengælde kan jeg nævne flere hvor man fremstiller kvinder som de sureste mokker! Men hey, vi synes da alle at Odds’et er sød og sjov
    http://www.youtube.com/watch?v=dr9NH1OXGvE

  8. Jeg er målløs – både over artiklen i B og ovenstående. Min tese om, at Mad Men har skadelig virkning på kønsdebatten i reklamebranchen, bliver desværre understreget.

  9. Kære Trine – Gør mig den tjeneste at gå ind på YouTube og kig på hhv Belly og Dance fra IF. Og fortæl mig så, hvem af de to mænd, du helst vil på date med…:) (Der kan du forresten også lige få et genyn med Polle og drengene med slamsugeren.)

  10. Ja, ja og ja!! Jeg er SÅ enig. Få, få kampagner rammer mig sådan lige i smasken – på den gode måde. En mands aftryk og tankemønster afsløres så let!
    (Maltesers – med kugler som triller hen ad disken….den havde fat i noget 😉 )

  11. Tankevækkende at læse denne tråd og se, at mændene ikke synes, at der er problemer med kønsroller i danske reklamer – men kvinderne gør. Det er måske lige sagens kerne i en nøddeskal, når man ser på, at reklamebranchen er en af de mest mandsdominerede brancher. Jeg er ikke enig med Anne Marie i, at årsagen er, at kvinder på bureauet skal hjem og hente børn. Jeg har selv udtænkt mange gode kampagner, mens jeg lagde vasketøj sammen eller gik tur med hunden. Man skal bare have notesblokken i nærheden. For gode ideer kommer ofte, når man ikke sidder i et indelukket mødelokale eller bag et skrivebord. Udfordringen er, at der stadig i 2013 er for få kvinder blandt de kreative, blandt bureaudirektører og hos marketingcheferne. Og at mange reklamer ikke er baseret på god målgruppe-indsigt. For målgruppen er oftest kvinder!

  12. Kære Tina. Jeg giver dig helt ret i, at der er alt for få kvinder i branchen. Af den ambitiøse, dygtige, kreative slags forstås. Dem der bestemmer noget! Men hvad synes du lige “vi andre” skal gøre ved det? Obligatoriske kvindekvoter lyder ikke så fedt, vel? Så der er vel ingen anden udvej end at klø på og give os baghjul. Sæt endelig igang. Vi mangler jer.

  13. Kære Tina

    Det er så lidt sjovt, at det er “når du lægger vasketøj sammen”…
    i en debat, der handler om klichefyldte kønsroller i reklamer 😉

  14. Søren Parup, 29 marts 2013 09:39
    Jeg synes det er ret udnerholdende at du hiver de der “kvoter” frem.

    For de er her. De er der bare for at hjælpe mænner. 😉
    For på både lære og dyrlægestudiet, var der ligepludselig for mange kvinder. Hvilket åbenbart er et problem.
    Hvad gør man så?
    Man øger da bare adgangen på kvote 2 og mindsker på kvote 1. Der hvor der er så irreterende mange kvinder der har gjort sig umage, læst og fået højere karaktere end de kære mandlige ansøgere.
    De flinke mennesker som er ansvarshavende, var jublende glade for forskelen. For nu havde de en bedre sammensætning af kønnene.
    Så morale er – Da der var overvægt af mænd, er det ikke et problem.
    Men kvinder. Hmm så der problemer.

    Så inden du hikser af forargelse over kvoter til fordel for kvinder. Så husk – Mænd var der først.
    😉 😉 😉
    Mænd var åbenbart så dårlige de skulle have kvotehjælp. 😉

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club