Svensk bureau bag årets bedste danske filmkampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

– og årets bureau blev den samme som årets annoncør, da juryen ved True Award 2013 kårede årets vindere i filmkonkurrencen. Inden for håndværkers-kategorierne var der en stor vinder. Se vinderlisten her.

Det blev lidt en utraditionel aften, da årets bedste danske film skulle kåres fredag aften ved årets True Award i Marketenderiet i Valby.

Af to årsager: årets bedste danske filmkampagne er udviklet af et svensk bureau. Og årets bureau blev – en annoncør.

Kriterierne hedder, at 2 ud af 3 parter (annoncør, bureau, producent) i filmkategorierne skal være danske, så med DR2 som annoncør og Bacon som producent var vejen banet for, at det svenske bureau Forsmann & Bodenfors’ film kunne komme helt til tops (se dem her).

Resten af vinderne var rent danske.

Læger uden grænser-filmen, Anne-Sophie, fik prisen som Bedste Film – med Kommunikationsbureauet København og Strictly Production som hhv. bureau og producent.

PFA, Umwelt og Bacon – med Pensionstallet – leverede årets bedste interaktive film online, mens tøjbrandet Han Kjøbenhavn stod for den bedste branded entertainment film online.

Og så er vi tilbage ved det utraditionelle. For Han Kjøbenhavn er ikke bare et tøjbrand – det er også bureauet bag filmene, som ikke bare vandt den ene af filmkategorierne – Han Kjøbenhavn var desuden involveret i 3 af de 5 awards i de tekniske kategorier, og det gav en sjælden dobbelt-gevinst: Han Kjøbenhavn blev således både Årets Bureau og Årets Annoncør.

Forklaringen bag Han Kjøbenhavns dobbelt-rolle er ligetil – og gør overraskelsen mindre; Stifterne er de kreativt stærke Tim Faith Hancock og Jannik Davidsen. Førstnævnte er tidl. PR- og salgsansvarlig – og jeansdesigner – hos internationale tøjbrands, og sidstnævnte har en ikke-fjern fortid som ADer hos Robert/Boisen og DDB.

Årets produktions-selskab var der ingen tvivl om – Bacon lagde sig klart i spidsen.

Endelig var der gevinst til Brandhouse og Interflora, der vandt publikums gunst, mens Saatchi & Saatchi vandt de studerendes med deres bio-film, Lussing, for Coca-Cola (læs mere om dem her)

I alt 6 bureauer (ud af 21 shortlistede) og 3 producenter (ud af 13 shortlistede) deltes om aftenens 9 priser.

The True Award 2013 – vinderlisten

  • BEDSTE FILM

    Titel: Anne-Sophie 

    Annoncør: Læger uden grænser

    Bureau: Kommunikationsbureauet København

    Producent: Strictly Production

    Producer: Søren Engberg

    Art Directors: Tobias Rosenberg, Olof Stenström, Malene Lyngbæk Olsen, Line Lorentzen

    Tekstforfattere: Peter Farver, Tobias Rosenberg

    Instruktør: Mikkel Munch-Fals
  • BEDSTE FILMKAMPAGNE

    Titler: Jobcenter, Nethad og Rulletrappen

    Annoncør: DR2

    Bureau: Forsman & Bodenfors

    Producent: Bacon

    Producer: Malene Dyhring

    Art Director: Eva Råberg

    Tekstforfatter: Kim Cramer

    Bureau Producer: Alexander Blidner

    Instruktør: Kasper Wedendahl
  • BEDSTE BRANDED ENTERTAINMENT FILM ONLINE

    Titel: Han Kjøbenhavn Collection

    Annoncør: Han Kjøbenhavn

    Bureau: Han Kjøbenhavn

    Producent: Spoiled Productions

    Producer: Thor Brammer Jacobsen

    Art Directors og tekstforfattere: Jannik Wikkelsø Davidsen, Casper Balslev

    Bureau Producer: Thor Brammer Jacobsen

    Instruktør: Casper Balslev
  • BEDSTE INTERAKTIVE FILM ONLINE

    Titel: Pensionstallet.dk

    Annoncør: PFA

    Bureau: Umwelt

    Producent: Bacon/Bacon de Czar

    Producers: Malene Dyhring, Mette Jermiin

    Art Director: Pia de Thurah

    Tekstforfattere: Peter Dalgas, Ane Helmer

    Bureau Producer: Charlotte Grue

    Instruktør: Kasper Wedendahl
  • PUBLIKUMSPRISEN

    Titel: Old Love

    Annoncør: Interflora

    Bureau: Brandhouse

    Producent: Bacon
  • BEDSTE INSTRUKTION

    Titel: Han Kjøbenhavn Collection

    Annoncør: Han Kjøbenhavn

    Bureau: Han Kjøbenhavn

    Producent: Spoiled Productions

    Instruktør: Casper Balslev
  • BEDSTE FOTO

    Titel: The Lover

    Annoncør: Come4.org

    Bureau: BEING Paris

    Producent: Bacon

    Fotograf: Sebastian Makker Blenkov 
  • BEDSTE KLIP

    Titel: Han Kjøbenhavn Collection

    Annoncør: Han Kjøbenhavn

    Bureau: Han Kjøbenhavn

    Producent: Spoiled Productions

    Klipper: Anders Albjerg
  • BEDSTE SOUND DESIGN

    Titel: Han Kjøbenhavn Collection

    Annoncør: Han Kjøbenhavn

    Bureau: Han Kjøbenhavn

    Producent: Spoiled Productions

    Lydtekniker: Kevin Koch @ Spoiled Sound

    Komponist: The Psychedelic Cowboys “Time Between Sixth And Drexel Or Ithream Gets The Last Laugh”
  • BEDSTE VISUAL EFFECTS/3D

    Titel: The Treasure

    Annoncør: DNB

    Bureau: TRY/Apt Oslo

    Producent: Bacon

    Visual Effects: Bacon X 
  • ÅRETS ANNONCØR

    Han Kjøbenhavn 
  • ÅRETS BUREAU

    Han Kjøbenhavn
  • ÅRETS PRODUCENT

    Bacon
  • DE STUDERENDES PRIS

    Titel: Lussing

    Annoncør: Coca-Cola

    Bureau: Saatchi & Saatchi

    Producent: M2Film

    Producer: Bjarke Toft

    Art Directors: Rune Petersen, Jason Mendes

    Tekstforfatter: Johan Køhler

    Instruktør: Tore Frandsen

Bureauliste

Bueraubiz giver 1 point for en shortliste og 5 point for en pris. Håndværkskategorier er i lige så høj grad person- som bureau-relaterede, og derfor halveres pointværdien i bureauregnskabet.

  • 16 Han Kjøbenhavn
  • 10 Brandhouse
  • 9,5 Kommunikationsbureauet København
  • 7  Forsman & Bodenfors
  • 6  Umwelt
  • 5  Try/Apt Oslo
  • 4  Being Paris
  • 3  Bates Y&R
  • 2  Saatchi & Saatchi
  • 3  BBDO
  • 2,5 De Allierede
  • 2,5 UncleGrey
  • 2  Robert/Boisen & Like-minded
  • 2  ZupaRecommended
  • 2  Bacon
  • 1,5 Jangaard, Mark & Ko
  • 1  Naked
  • 1  Creuna
  • 1  Ocean
  • 1  Hjaltelin Stahl
  • 1  Mayday Film
  • 1  Suzumuchi
  • 0,5 Mensch
  • 0,5 Scholz & Friends Berlin

Producentliste

  • 35,5 Bacon (og Bacon/Bacon de Czar)
  • 16 Spoiled Productions
  • 8 Strictly Production
  • 3  M2Film
  • 2  Treshow Filmproduction
  • 1,5 Entrance
  • 1  Nobody
  • 1  Gobsmack Production
  • 1  Bates Y&R
  • 1  Creuna
  • 1 BBDO
  • 0,5 Jangaard Mark & Ko
  • 0,5 Uitch Iscratch & Stink China