Svensk indtog på det danske kaffebars-marked

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Starbucks holder sig stort set ude af Danmark, men nu kommer en svensk kæde, der er en af Europas største.

Som fortalt forleden, har Baresso det danske kaffebar-marked for sig selv sammen med Kong Kaffe, Coffee Collective og Riccos Kaffebar, fordi amerikanske Starbucks holder sig ude af Danmark på nær et par kaffebarer i lufthavnen og i shoppingcentret Fields.

Til gengæld meldes der nu om, at svenskerne er på vej ind på det danske marked for kaffebarer.

Wayne’s er med sine 120 kaffebarer og en omsætning på over 300  millioner kroner, en af Europas største kafffebarskæder.

I første omgang vil man åbne en forretning i det centrale København omkring årsskiftet. Den største udfordring er ifølge Tom Søborg Hansen, der bliver country manager i Danmark, ikke konkurrencen fra de eksisterende kaffebarer, men omkostningsniveauet:

”Den største udfordring er omkostningsniveauet. Lønningerne i Danmark er højere, momsen på fødevarer er det dobbelte af, hvad det er i Sverige. Huslejen  i det centrale København er høj, og der skal sælges mange kopper kaffe, for at det bliver en bæredygtig forretning”.

Wayne’s har tidligere haft to kaffebarer i Danmark, der lukkede under finanskrisen (Berlingske Business, p. 18).