Sverige kårer sine bedste reklamefilm

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Et ungt dansk-svensk selskab står bag årets bedste reklamefilm i Sverige. Her er tale om filmpoesi med lang holdbarhed.

Svenskerne hylder deres reklamefilm på samme måde, som danskerne gør det med True Award. Roygalan i Stockholm er lige stregen hurtigere end den danske prisuddeling, idet True Award først uddeles fredag den 30. oktober.

Og dansk-svenske New Land kan fejre ét års fødselsdag med et skulderklap fra Roygalan, som kårede Vintersaga fra Volvo som den Bedste Reklamefilm. 

Produktionsselskabet fik disse ord med fra juryen:

”Sikke et håndværk. Alle komponenter i denne film spiller sammen til et fantastisk resultat; casting, miljøerne, billederne, klip, lyd og musik. Tættere på filmpoesi kommer det ikke. Filmen vil stå i mindst 20 år. Hatten af og stående ovationer for årets ubestridt bedste film.”

I dét lys var det ikke så overraskende, at der også var en pris til New Lands Gustav Johansson som Bedste Reklamefilminstruktør – ikke bare for Vintersaga, men også A New Beginning (for Volvo) og 805 Million Names (for WFP).

Vintersaga vandt også for bedste fotograf og bedste musik, og A New Beginning vandt for bedste klip.

Se hele vinderlisten her.