Swipp vokser. Men der er fortsat lang vej op til MobilePay

Peter Engholm
25@mail.dk

Swipp har løftet sløret, for hvordan deres tal ser ud. Og de viser, at der fortsat er lang vej op til MobilePay. Så der venter Swipps nye bureau en betydelig opgave.

Banen er kridtet op til endnu et slag om danskernes mobilbetaling. Swipp skifter kampagnespor og bureau op til forårets lancering af en ny app, der forener Swipp med teleselskabernes Paii. Og der er nok at tage fat på.

For oven på efterårets kampagne for Swipp, så har man nu løftet sløret for, hvordan Swipp har udviklet sig i de forløbne fire måneder, og de nye tal fortæller, at MobilePay fortsat fører solidt, for så vidt angår udbredelse og – nok så væsentligt – brug.

Den stort anlagte og omdiskuterede Swipp-kampagne, skabt af Wibroe, Duckert & Partners, skulle skabe awareness – og det gjorde den: 92 pct. af danskerne kender, med lidt hjælp, til mobilbetalingen fra 81 danske pengeinstitutter.

Men ét er, at danskerne for så vidt har fået Swipp – noget andet er, om de så bruger den? Not so much. I al fald ikke i forhold til MobilePay fra Danske Bank.

Martin F. Andersen, adm. direktør for Swipp, oplyste igår til Bureaubiz, at godt én million danskere har Swipp, og at 620.000 bruger den jævnligt. Den ene million downloads er godt og vel en fordobling fra før kampagnestart.

MobilePay har flest brugere

Over for det kan MobilePay prale med 2,4 mio. downloads … men det gør man faktisk ikke mere. For folk kan eksempelvis skifte mobil, og derfor kan de optræde flere gange. Mere interessant, mener banken, er det at kigge på det antal, der jævnligt bruger MobilePay – og her er tallet helt præcist 2,03 mio.

Altså flere end tre gange så mange MobilePay-brugere end Swipp-brugere.

Swipp har flest butikker

Swipp kan på sin side så prale med virksomhederne – og dét gør man. Også her er det mindre interessant at se på, hvor mange butikker etc., der har en given løsning, og mere interessant at se på, hvor mange der reelt bruger den.

Godt 3800 virksomheder har taget MobilePay i brug, mens lige godt 6000 virksomheder bruger Swipp – altså godt 50 pct. flere Swipp’ere end MobilePay’ere.

Brugen bliver det mest interessante

Men det nye tal, som fremover vil trække mest opmærksomhed – det er både Danske Bank og Swipp enige om – er brugen af de to betalingsformer. Her lyder tallene for MobilePay således:

150.000 transaktioner og 35 mio. kr. om dagen. Dagsrekorden er 73 mio. kr., fordelt på 273.000 transaktioner. Og månedsrekorden er 1,1 mia. kr.

I butikkerne omsatte MobilePay i december for knap 18 mio. kr. fordelt på 115.000 transaktioner.

Det er ikke på nuværende tidspunkt lykkedes at få tilsvarende tal fra Swipp.

Swipp fremhæver gerne sin beløbsgrænse på 10.000 kr. om dagen som en fordel mod 2.000 kr. om dagen med MobilePay. Til gengæld kan Danske Bank fremhæve, at MobilePay kan bruges af alle uanset bank. Swipp kan f.eks. ikke bruges til Danske Bank kunder.

Under alle omstændigheder er ambitionerne store hos Swipp, og der venter således Hjaltelin Stahl en stor opgave nu, hvor de har overtaget budgettet fra Wibroe, Duckert & Partners.

“Vi vil gøre Swipp til mobilbetalingen i Danmark. Og vi giver Swipp den markedsføring, der hører til, så vi kan gøre det til en succes,” har Swipp-direktør Martin F. Andersen fastslået.

Nye konkurrenter

Det er dog ikke kun MobilePay, han skal slås med. Betalingsvirksomheden Nets forventes i næste uge at præsentere sin egen mobilbetalingsløsning. Det skriver Børsen i dag. Den kommer godt nok kun til at fungere direkte i relation til en kasseterminal, men vejen er næppe lang til at komme i mere direkte konkurrence.

Samtidig sker der ting på den globale scene, hvor giganter som Apple og Samsung er aktive på lancering af mobilbetalings-løsninger.