Symfoniorkestret Republica vil være et rockband

Peter Engholm
25@mail.dk

Republica beholder sit navn og fokus på detailhandlen. Men meget andet er nyt: Sammensætningen af medarbejdere og en ny, mere udadvendt rolle til dem – samt en ny visuel identitet.

Det strategiske mål er det samme: Republica vil være detailhandlens foretrukne reklamebureau, men måden, det vil opleves på, kommer til at ændre sig. Nye kræfter, et nyt logo og en ny tilgang til kundekontakten skal pege frem mod at bureauet i højere grad opleves som et rockband end et symforniorkester.

”Vi hedder stadig Republica, og de klassiske dyder er uforandrede – bl.a. at forstå detailhandlens virkelighed og være effektiv og leveringssikker. Men der sker så mange ting i både detailhandlen og Republica, at det på flere områder giver mening at tale om en ny identitet,” siger Kenneth Pedersen, adm. direktør i Republica.

Den nye identitet gælder på stort set alle ressource-områder,

”Detailhandlen er ude på så mange flere platforme end for bare fem år siden, hvor det var nok at være verdensmester til at lave tilbudsaviser. Vi skal sikre at kunne levere på alle de behov, detailhandlen har – også i morgen. Derfor har vi en – på næsten alle pladser – ny stab af kontaktchefer, vi har en række nye kreative kræfter, og vi har investeret massivt i digitale kompetencer,” siger Kenneth Pedersen.

Eller skulle man snarere kalde medarbejderne for rockmusikere.

Og hvorfor nu det? Efter en række år med store overskud faldt det sidste år til et mere behersket ét af slagsen. Kenneth Pedersen, der har været adm. direktør for Republica i over seks år, konstaterede, at en adrenalinindsprøjtning var nødvendig – og en anderledes orkestrering. Helt bogstaveligt.

”Vi har tidligere været et symfoniorkester: Alting fungerede, og når aftenen var forbi, havde man fået varen og dét, man regnede med. Men det var det forventelige – repertoiret var lidt forudsigeligt. Man kunne til nød huske dirigenten, men ikke hvem der spillede obo eller fagot,” siger Kenneth Pedersen.

Og i det nye Republica lyder anderledes hårde toner – musikalsk set – i form af mere kant.

”Vi skal være et rockband. Vi spiller stadig sammen, men der er plads til både personlighed og improvisationer. Og man er klar over, hvem man møder,” siger Kenneth Pedersen.

De nye folk fungerer reelt som en blodtransfusion, for Republica har fastholdt det samlede antal medarbejdere på omkring de 70. Men det er ikke nok blot at rekruttere nye kræfter og sammensætte staben af medarbejdere på en ny måde – den nye identitet ligger også i, at kunderne nu kommer til at møde dem.

”Tidligere var det kontaktchefen, kunderne mødte – en bredt favnende kontaktchef. Nu fronter vi anderledes, så kunderne kommer til at opleve mange nye ansigter og alle de kompetencer, vi har at byde på – og det er en del,” siger Kenneth Pedersen.

Kompetencer alene er imidlertid ikke nok … ikke for rockmusikere:

”Det er vigtigt, at medarbejderne har selvtillid og personlighed til at levere varen og udfordre kunden,” siger Kenneth Pedersen.

Det nye orkester har fået ny visuel identitet (se forneden), men derfra og til at se Republica som et mere gængs reklamebureau er der langt – for langt, mener direktøren:

”Vi er stadig taktiske i hjertet og committer os grundlæggende til detailhandlen. Men vi er blevet både bredere og dybere, og vi vil sætte større fokus på vores kompetencer,” siger Kenneth Pedersen.

Det hidtidige logo:

Den nye logo: