Udover hjerternes fest er julen for de flestes vedkommende også traditionernes fest.
Ikke mindst hvad angår mad.
Men selv i et lille land som Danmark er der åbenbart store regionale forskelle i forhold til, hvordan vi fejrer højtiden madmæssigt.
Ny undersøgelse lavet af Taffel, i et mediesamarbejde med BTMX, viser, at 84 procent af den danske befolkning spiser and juleaften, at 39 procent af fynboerne supplerer med medister, mens det kun er 10 procent af sjællænderne og bornholmerne, der betragter medister som julemad.
“Vi har alle sammen hver vores forestilling om, hvad en rigtig dansk jul er,” siger Carsten Michelsen, kreativ direktør på Motor Agency, som står bag årets Taffel-julekampagne.
Motor Agency har stået for Taffels julekampagner flere gange tidligere, og Carsten Michelsen fortæller, at årets Taffel-kampagne bryder med traditionerne:
”I årets julekampagne valgte vi at gå anderledes til værks, end vi plejer. I stedet for en traditionel kampagne valgte man i stedet at gennemføre en juleundersøgelse med det formål at kortlægge fællestræk og forskelligheder i juletraditionerne rundt om i landet”.

Carsten Michelsen er kreativ direktør på Motor Agency, der i år gik anderledes til værks i deres julekampagne for Taffel.
Produkt og medie match
Jule-undersøgelsen, der kunne udfyldes på BT og MX ‘s hjemmesider, fik mere end 30.000 besvarelser, og ifølge Carsten Michelsen er det høje antal et resultat af nøje overvejelser:
“Kampagnen er baseret på indsigten om, at når landsdækkende medier pludselig inviterer hele befolkningen med til at definere noget så traditionsbundet som julen, så vil man altså gerne lige give sit besyv med og sørge for, at éns personlige og lokale traditioner er repræsenteret.”
Han fortsætter:
”Alle brands ved, hvor svært det er at få taletid op til jul, og derfor er det også nødvendigt at gå nye veje. Ved at matche produkt og medie i analyseformen har det vist sig, at man kan engagere et stort antal mennesker – og deltagerantallet taler for sig selv”.

Udvalgte resultater fra Taffels jule-undersøgelse.
Chips er julemad
‘Jule-ande-lyse’ var navnet på undersøgelsen, der bestod af 20 spørgsmål om alt fra brug af mandelgaver og kalenderlys til juletræer, julesange, julepynt og julemad.
Tre af de 20 spørgsmål handlede om folks forhold til de klassiske Taffel chips, som de fleste også kender under benævnelsen ’franske kartofler’.
Et af undersøgelsens resultater i forhold til Taffel chips er i hvor høj grad, chipsene bliver brugt som garniture i julen.
Ifølge undersøgelsen er chips, som en integreret del af julemenuen, allermest udbredt i Nordjylland. Her svarer 87 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de spiser franske kartofler som tilbehør til julemaden. Det er et pænt stykke over landsgennemsnittet på 65 procent.
Ronni Köhl-Holk, marketing manager hos Taffel, siger om jule-undersøgelsens resultater:
“Vi er meget glade for, at så mange har involveret sig og besvaret undersøgelsen. Vi tror og håber, at fremgangsmåden medvirker til at knytte Taffel-mærket endnu tættere sammen med julen, som jo salgsmæssigt virkelig er en højsæson for os.”