https://www.youtube.com/watch?v=gQA155084Es
Go’on er dem, der åbner tankstationer, hvor andre ville køre videre og lede efter et andet sted at lave forretning. Men Go’on – stiftet i finanskriseåret 2009 – tror på de små samfund, forretningsmæssigt og som noget værdifuldt for Danmark som helhed.
Derfor tror Go’on ikke på myten om et Udkantsdanmark, hvor det gælder om at komme væk så hurtigt som muligt. Faktisk findes Udkantsdanmark, ifølge Go’on, slet ikke, og selskabet bruger nu markedsføringskroner – med hjælp fra sit bureau, Envision – på at slå et slag for det lokale Danmark.
Kampagnens omdrejningspunkt er kåringen af Årets Ildsjæl. Initiativet blev skudt i gang med en video på Facebook, som på en uges tid har opnået en reach på godt 700.000, hvoraf 73% er organisk.
I selve videoen afleverer skuespilleren Ole Thestrup budskabet i form af en brandtale på to et halvt minut – i ét take.
Kontaktchef Jesper Heinsvig fra envision uddyber:
”Det er let at lave purpose marketing, når kunden er født med et purpose. Go’on har altid satset på de mindre samfund og været dygtige til at få en forretning ud af det. Med det udgangspunkt skabte vi platformen ‘Holder de lokale kørende’ for et par år siden. Nu tager vi næste skridt og sætter en fed streg under vores purpose med kåringen af Årets Ildsjæl – en hyldest til de mennesker, som hver dag dementerer myten om et Udkantsdanmark, hvor der ingenting sker.”
Videoen er blevet delt 4.200 gange, liket 8.500 gange, ligesom de nominerede ildsjæle får opmærksomhed, når andre lokale liker og snakker om dem på de sociale medier.
Peter Boe, tekstforfatter på envision, siger om videoen:
”Vi har skrællet alt væk – det er nærmest en anti-film. Der er kun en mark, en mand og hans ord. Ja, og så nogle krager, der flyver forbi på et tidspunkt. Videoen er ikke sjov. Den er ikke føle-føle ligesom Pandora. Vi har satset hele butikken på, at budskabet og teksten kunne bære i sig selv. Når det er sagt, skader det selvfølgelig ikke, at have en tidligere kongelig skuespiller, der folder instrumentet ud for fuldt blæs.”
Den anden halvdel af det kreative team udgøres af Michael Gad (AD), mens GotFat Productions har produceret.