Med få undtagelser må selskaber ikke ringe uopfordret til private forbrugere for at sælge. Det mener Forbrugerombudsmanden, at TDC har overtrådt og har derfor anmeldt telekoncernen til politiet.
TDC mener dog at have fået tilladelse fra i hvert fald to af dem.
Forbrugerombudsmanden beskriver i en pressemeddelelse sagen således:
TDC ringede til tre forbrugere med tilbud på produkter. Forbrugerne klagede til Forbrugerombudsmanden, da de ikke havde givet samtykke til at blive ringet op.
TDC har oplyst, at den ene forbruger havde givet samtykke til at blive ringet op i forbindelse med deltagelse i en ”kanal-afstemning”, mens den anden gav samtykke, da han i en TDC-butik fik udleveret et sim-kort. Begge forbrugere har afvist TDC’s forklaring.
I det tredje tilfælde markedsførte en telefonsælger fra TDC produkter over for en kvinde, selvom det ikke var hende, men hendes mand, der havde givet samtykke til at blive kontaktet telefonisk.
”Det skal altid stå klart for forbrugerne, hvis de giver samtykke til at blive ringet op med tilbud på produkter. Efter min opfattelse har TDC ikke oplyst disse forbrugere tydeligt om, at de takkede ja til at blive kontaktet via telefon,” Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og fortsætter:
“Når en forbruger giver samtykke til at blive ringet op med tilbud, er det personligt. Det betyder, at virksomheden ikke må ringe til forbrugerens familiemedlemmer med tilbud, medmindre de også har givet samtykke.”
Det er nu op til politiet at foretage den videre efterforskning i sagen. En overtrædelse af forbuddet mod telefonsalg giver bødestraf.
TDC A/S (Telmore) betalte i juni 2014 en bøde på 25.000 kroner i en anden sag om ulovligt telefonsalg.