TDC-brandet har været uden lead-bureau siden bruddet med Wibroe, Duckert & Partners i sommer.
En af årsagerne til bruddet var, at TDC ønskede at stå mere frit i valget af leverandører fra kampagne til kampagne, og den samarbejds-form sagde Partners fra over for.
Nu har TDCs øverste marketingansvarlige, Camilla Ramby, færddiggjort sine overvejelser om, hvordan bureaurelationerne skal være på TDC-brandet – og hun har holdt fast i sin holdning om, at stå frit.
Der kommer ikke noget nyt lead-bureau på TDC-brandet. Og i det hele taget vil TDC på koncernbasis droppe at have lead-bureau.
”Lige nu sidder vi og kigger på, hvad der skal ske på hver af vores brands i 2014, og når vi ved det, så vil kigge på hvem der vil være oplagte at ringe til,” siger Camilla Ramby til Børsen.
TDC har på koncern-basis samarbejde med en række bureauer, og efter bruddet var det ikke svært at finde leverandører – f.eks. er det Yousee-bureauet, Halbye Kaag JWT, der har lavet den nyeste kampagne med Ida Corr.
Camilla Ramby erkender, at det kan være en udfordring at få bureauerne til det men lige netop Halby Kaags arbejde på Ida Corr var testen på modellen.
”Derudover er bekymringen selvfølgelig, om man kan få bureauerne til det. Altså kun at arbejde på kortere kontrakter. Men dér må vi bare sige, at det er en forudsætning, hvis man vil arbejde med os,” siger Camilla Ramby til Børsen.
Udgangspunktet for den nye linje er TDC-brandet – men det påvirker også andre bureauer, som det fremgår. Dog med den tilføjelse, at TDC ikke nødvendigvis ser en ide i at ændre noget, der fungerer godt.
Den eksisterende gruppe af bureauer har desuden den fordel, at de har en relation til TDC og derfor står forrest, når der skal vælges bureau til en given opgave. Men det udelukker ikke, at der kommer nye ind på et specifikt projekt, oplyser TDC til Bureaubiz.
Camilla Ramby har i en længere periode forfulgt en linje, hvor TDC tager større ansvar selv. Organisationen er blevet ændret med henblik på dette, og i den sammenhæng har hun stadfæstet, at koncernen vil stå mere frit.
“Umiddelbart ville det da være tiltalende, hvis man kunne outsource det hele til et bureau, men det er ikke realistisk. Der er ingen bureauer, der rummer alle de kompetencer og ressourcer, som vi har brug for,” sagde Camilla Ramby i sommer til Bureaubiz.
Det fremgår ikke af artiklen hos Børsen, om kontrakterne med de eksisterende bureauer er opsagt eller om man overvejende vil vælge blandt den gruppe af bureauer, man har samarbejde med.