TDC overvejer Claus og Britta-universet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Det Partners-skabte Claus og Britta-reklameunivers er under overvejelse hos TDC. Læs også om kampagne mod tilbudsaviser. Og en rettelse.

Opdateret: TDC kommer i dag med en interessant udmelding i Dagbladet Børsen. Det sker i forbindelse med en artikel om, at de efter købet af Onfone vil skære ned på reklameforbruget.

Der er kommet nye folk i spidsen for TDCs privatforretning i form af en ny direktør og en ny marketingdirektør, og det betyder åbenbart, at det halvandet år gamle Claus og Britta-univers ikke er fredet mere. I hvert fald “overvejer” man lige nu universet.

“Vi vurderer løbende vores brand-univers, hvor effektivt det er, og om det kan formidle vores budskab i kommende kampagner. Vi har ikke besluttet nogen ændringer lige nu, men vi sidder midt i arbejdet med vurderingen,” siger Anders Jensen, der er ny chef for privatforretningen. Han tilføjer:

“Det er naturligt for mig som ny at lægge lidt ekstra energi i dette, da det spiller en central rolle i vores planer fremover.”

Udmeldingen kan også ses i forlængelse af, at TDC kom meget dårligt ud af en nylig imagemåling fra Reputation.

TDC skrabede bunden i Børsens årlige image-analyse, der udkom i maj og repræsenterede det næststørste fald kun lige akkurat overgået af Amagerbanken.

Topchefen lægger op til en anden form for strategi med en udmelding om, at TDC vil kommunikere klogere med kunderne.

Anders Jensen mener, at der på telemarkedet generelt fremover bliver en lavere medie-spending, og at markedsføringen vil blive mere målrettet.

I visse perioder af 2010 brugte Onfone alene omkring 1 mio. kroner om ugen alene på outdoor-reklamer i hele landet og dertil kom en lang række print-, internet- og ikke mindst tv-reklamer med skuespilleren Lars Bom. (Børsen, p. 50-51).

Kampagne mod tilbudsaviser vækker vrede

For at spare på CO2-udledningen har Københavns Kommune sammen med 11 andre kommuner og Vestforbrænding kørt en kampagne for, at københavnerne skal sætte et “nej-tak”-skilt på døren og i stedet læse tilbudsaviser på nettet.

Men det vækker vrede hos Grafisk Arbejdsgiverforening, som selv kører en kampagne, der skal få reklamebranchen til at “genopdage fordelene ved printmedier”.

Københavns Kommunes kampagne læner sig op ad en undersøgelse fra Danmarks Tekniske Universitet og den mener adm.dir. for Grafisk Arbejdsgiverforening, Lars Bram, er fyldt med fejl og at forbruget af CO2 vurderes alt for højt.

Bjørn Karsholt, direktør i Danske Reklame og Relationsbureauers Brancheforening, undrer sig over, at man ikke har undersøgt, hvor meget CO2 det udleder, når danskerne surfer rundt efter tilbudene ved computeren.

DTU erkender, at det burde de have undersøgt, men DTU-konsulent Jacob Møller mener dog stadig, at der vil være en miljømæssig fordel i at skifte fra trykte til digitale tilbudsaviser (Børsen, p. 54).

Branchefolk i medierne

Her fortalte vi om en artikel i Børsen om konkursen i Aporta, at reklamemanden Jakob Blom var med i selskabet. Vi er blevet gjort opmærksomme på, at det ikke er ham – men en anden Jakob Blom. Vi beklager.

Brancheklip fra tirsdagens aviser:

Læs om, at virksomheder kan spare penge ved at fokusere på SEO, men mediebureauer rådgiver om SEM og om en håndboldsponsor, der selv ringede og tilbød sig med én betingelse: Ulrik Wilbek.

Cirka 75 procent af de klik, der bliver genereret hos Google, kommer fra organiske søgeresultater, såkaldt SEO, som er ganske gratis hos Google. Kun en fjerdedel kommer fra sponsorerede links, såkaldt SEM, som er annoncer, man skal betale for.

Alligevel bruger virksomhederne op mod ti gange så meget på sponsorerede links sammenlignet med de organiske resultater ifølge estimater fra mediebureauet iProspect.

Årsagen til dette er ifølge Mikkel deMib Svendsen, der er forfatter til bogen “SEO 2.0”, at mange medierådgivere ikke forstår SEO og derfor foreslår de betalte søgeannoncer til kunderne i stedet for.

“For de traditionelle bureauer er det nemmere at købe sig til annonceplads, i stedet for at arbejde på at komme med i de organiske søgeresultater, hvilket er en mere kompleks proces”, mener Mikkel deMib Svendsen.

Det er direktør Lars Møller fra iProspect, lodret uenig i.

“Vi har taget et strategisk valg og fokuserer mere og mere på SEO, netop fordi de organiske søgeresultater har så stor vægt hos brugerne. Det er rigtigt, at SEO typisk er en mere kompliceret øvelse, men så er det heller ikke mere komplekst. Man kan dele SEO op i tre dele: Teknik, indhold og links”, siger mediebureaudirektøren (Berlingske Business, p. 14-15).

Sponsoren ringede selv

For en måned siden ringede Totalkredit til Dansk Håndbold Forbund og tilbød at blive sponsor de næste tre år på én betingelse: Ulrik Wilbek skulle være med til forhandlingerne.

Håndboldforbundets egen kommercielle afdeling havde ellers takket nej tak til Ulrik Wilbeks hjælp. Men med sponsorens krav, fik Wilbek ikke blot halet en sponsor i land, han har også fået involveret spillerne i sponsoratet, så Totalkredit får et sponsorat med både samarbejde og commitment. Sponsoratet er ifølge direktør i DHF, Morten Stig Christensen det største og mest omfattende nogensinde (Berlingske, p. 44 og Jyllands-Posten, p. 22).