Af Peter Engholm 25@mail.dk

At lade en medarbejder fortælle om sin anoreksiramte kone hører ikke til det mest almindelige indhold i en markedsføring af et teleselskab. Men TDCs #DelLivet-kampagne skal rumme både glæder og sorger.

Det er ikke noget særsyn, at virksomheder bruger medarbejdere i markedsføringen, men TDC gør det for tiden – i #DelLivet-kampagnen på bl.a. Facebook – på en måde, at det formår at vække opsigt.

”Grimt reklametrick” og ”følelsesporno” er et par af de negative reaktioner på en historie, hvor postkoordinator i TDC, Knud Iversen, fortæller på telekoncernens Facebook-side. Den begynder således:

”Mine kolleger og mit arbejde er som et fristed, når hun er indlagt. Min kone er syg med anoreksi. I de seneste tre år har det været en rigtig hård kamp, og hun har været indlagt flere gange.”

En anden medarbejder – i callcenteret – fortæller om en kunde, som ringer fra sin bil. Om han taler håndfrit? For hun har været i trafikuheld af samme grund. Ja, det gør han – og han har selv været udsat for samme type uheld.

Sygdom hos konen og trafikulykker …TDC’s øverste marketingansvarlige, Camilla Ramby, forklarer om kampagnen:

”#DelLivet søger at afspejle livet – altså både glæder og sorger. Og når vi beder danskerne om at dele livet med os, så er det naturligt, at vi går forrest – og samtidig får sat ansigter på TDC. Vi spurgte internt om historier, fik talt med dem, der meldte sig – derefter skrev vi historierne, og de medvirkende har godkendt dem. Knud Iversen, som du bruger som eksempel, har været glad for at få sin historie frem – det letter lidt af byrden at dele den med andre.”

Og historierne formår at vække opsigt – Knuds fortælling har fået 1.000 likes og 50 kommentarer, langt størstedelen er positive og medfølende.

Callcenter-medarbejderens historie er i følge Camilla Ramby blev læst 350.000 gange, og 25.000 har engageret sig i den.

”Hvis de delte historier udelukkende havde været søde, så var det blevet sødsuppe. Vi deler også de svære historier – det giver både nuance og dybde,” siger Camilla Ramby.

Det er ikke kun medarbejdere, der deler livet på TDC’s sociale medier – teleselskabet har også fundet historier via Instagram, som de har fået lov til at bringe – det gælder bl.a. Rebekka, hvis mormor er død og en historie om arven, og om kvinden, der fik en fødselsdepression og valgte at blogge om det.

”Vi kan se, at der er stor opmærksomhed omkring historierne – og en dialog, hvor folk – ofte i samme situation – hjælper hinanden med at komme videre,” siger Camilla Ramby.

Men ikke alle omfatter indlæggene med sympati – I Medieboxen, et fagligt Facebook-netværk med næsten 4.000 medlemmer, omtales tiltaget som en følelsespornokampagne. Her har historien fra Knud trukket endnu flere kommentarer – både negative og postive – end på TDC’s egen Facebook-side. 

”Det er i al fald ikke hensigten, at det skal være følelsesporno. Det er ærlige historier, som vi ikke censurerer. Vi holder selvfølgelig øje med kommentarerne, og der er selvfølgelig også negative af slagsen – men de er nu meget få. Skulle en historie træde over grænsen hos mange, så tager vi den af,” siger Camilla Ramby.

MBA – Mediacom Beyond Advertising – står bag den sociale aktivering af #DelLivet-kampagnen, der er historiefortælling, debat og dialog snarere end at kommunikere produktfordele. Udover medarbejder-historier og historier fundet udefra har #DelLivet også et analyse-ben. Her belyses dilemmaer om danskernes brug af mobilprodukter, f.eks. hvornår er det ok, at børn får mobiltelefon, og er det ok, at mobilen er tændt ved aftensmaden.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club