TDC er medlem af Dansk Annoncørforening, som sammen med DRRB har formuleret et sæt retningslinjer for, hvordan man afholder en bureaukonkurrence. Alligevel har dette ikke givet koncernen anledning til at overholde retningslinjerne i den konkurrencen, som i sidste uge fik en overraskende udgang, da det viste sig, at TDC valgte People Group, som slet ikke havde været med i konkurrencen.
På mindst to punkter har man nemlig forbrudt sig mod dem: Man har inviteret mindst 6 bureauer med i konkurrencen – anbefalingen lyder på maks. 5. Og så giver man ikke honorar for at deltage, hvilket klart anbefales.
Retningslinjerne siger dog ikke noget om det helt specielle i TDC’s konkurrence, at man havde en ukendt joker med, som fik budgettet, men det er specielt her, at man nu oplever stigende uro i bureaubranchen. Det sker i takt med en voksende mistanke over, at TDC fra start har ønsket at hyre People Group og haft dialog med bureauet igennem hele processen.
Dette efterlader indtrykket af en bureaukonkurrence, der har været et spil for galleriet, og de mest forargede røster handler om at suge gratis inspiration til sig fra seks af Danmarks bedste bureauer, som man så kan bruge i samarbejdet med People Group.
Der kan være andre grunde til et spil for galleriet – som f.eks. at man ønskede at holde et pres på People Group i forhandlingerne, men uanset grunden, så sætter mistanken et ubehageligt lys på konkurrencen.
Billedet bliver ikke meget kønnere, når man holder TDC’s tal op mod bureaubranchens.
TDC har aflagt regnskab i dag, og det illustrerer godt nok, at koncernen er presset. Omsætningen faldt med 1,3 pct. til knap 39 mia. kr. og resultat før skat faldt med 40 pct. til ca. 3,7 mia. kr.
Men overskuddet er stadig 25 pct. større end hvad 87 bureauer i Bureaubiz’ analyse for 2007 havde i bruttoavance til sammen. Altså ikke overskud men bruttoavance.
DRRB’s adm. dir., Bjørn Karsholt, understreger, at han kun kender til sagen fra pressen.
“Det er altid rimeligt at annoncører honorerer bureauer for at deltage i en konkurrence. Man bliver jo altid klogere, når seks bureauer investerer i at komme med oplæg til en annoncør. Men er det rigtigt, hvad der bliver sagt om TDC-konkurrencen, så er det i særdeleshed rimeligt i denne sag. Jeg vil faktisk sige, at det er det eneste rigtige moralsk og etisk for TDC at give bureauerne et honorar”, siger Bjørn Karsholt.
Det er mistanken om spil for galleriet, der trækker opmærksomheden i bureaubranchen.
Hvis TDC’s topledelse aktivt involverer sig i udvælgelsen af bureau, og tør tage ansvaret for at vælge People Group uden at skulle gardere sig internt ved at holde dem op mod andre, så vil de fleste se det som både forfriskende og modigt.
Det er kun i det offentlige, at annoncørerne SKAL gennemføre en bureaukonkurrence. I en privat virksomhed som TDC har man friheden til at vælge en bureaupartner, hvis man føler, man kan udvælge en sådan uden den bureaukonkurrence som i virkeligheden rummer mange usikre momenter. Vælger man f.eks. en langsigtet partner på basis af blot en dagsform?
Retningslinjerne for en bureaukonkurrence er da også først og fremmest skabt for at give annoncører et grundlag for at vælge den rigtige partner.
“Det er kun retningslinjer, og der er ingen krav til, at man skal overholde dem. Når vi har udfærdiget dem sammen med Dansk Annoncørforening, så er det jo med henblik på at skabe det bedst mulige resultat af en bureaukonkurrence. Kan man finde sit bureau uden en konkurrence men gennem dialog, så er det for os at se anbefalelsesværdigt”, siger Bjørn Karsholt.