TDC vil være skarpere og mere innovativ i sin markedsføring

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Topledelsen har fået en CMO i skikkelse af privatdirektør, Anders Jensen, der får ansvaret for hele koncernens markedsføring. Det lægger op til væsentlige forandringer.

Selvom det umiddelbart er en ret enkel organisationsændring, at TDC privatdirektør og medlem af koncernledelsen, Anders Jensen, nu også har fået titlen Chief Marketing Officer (CMO), så skal man ikke tage fejl.

Der gemmer sig væsentlige ambitioner og forandringer i udnævnelsen. Noget man bl.a. kan læse af, at der ikke hidtil har været en CMO i koncernledelsen, og udnævnelsen er således udtryk for, at marketing er blevet opgraderet i den øverste ledelse.

Anders Jensen har hidtil haft ansvaret for ikke bare TDC men også brands som Telmore, Fullrate, M1 og Onfone, men nu vil han også have det overordnede marketingansvar for erhverv og Yousee.

Helt overordnet er ambitionen at sikre en langt større koordination i, hvordan markedsføringen håndteres – TDC ønsker at tage et brancheansvar som klar markedsleder i den måde man håndterer sine varemærker og markedsfører dem.

For Anders Jensen er det langt bredere end kommunikation. Det gælder f.eks. også prispolitik, produktudvikling og placering af hvert enkelt brand på markedet.

TDC vil taget et brancheansvar

“For industrien betyder det noget, hvordan et selskab med en så stærk position som TDC agerer, og det ansvar vil vi påtage os. Samtidig er markedet meget konkurrencestærkt, og her er det vores bedømmelse, at vi skal blive mere skarp på markedsføringen for at forsvare vores position,” siger Anders Jensen og fortsætter:

“Kunderne sondrer ikke nødvendigvis mellem om noget er TDC eller en anden del af TDC. Vi skal sikre, at den grundlæggende tillid til et produkt, der fungerer på TDC-netværket er til stede. Men samtidig skal vi også være meget præcise i forhold til at kunne forklare, hvorfor noget hedder Telmore eller Onfone i stedet for TDC. Det er ikke nok, at det blot er nogle mere taktisk orienterede selskaber.”

Rent organisatorisk kommer han til have en lille afdeling for Group Marketing, der vil fungere som hans sekretariat på området.

Områder som mediaindkøb, search, insights og målinger vil blive styret af Group Marketing, fordi der her er nogle oplagte stordriftsfordele. Til gengæld vil ansvaret for samarbejdet med de kreative bureauer fortsat ligge i de enkelte marketingafdelinger – herunder også TDC Privats egen Marcom-afdeling under ledelse af Camilla Ramby. Denne afdeling er sidestillet med alle andre i forhold til Group Marketing.

Anders Jensen og Group Marketing skal arbejde med at definere rammerne for markedsføringen – men det bliver op til de enkelte marketingafdelinger at udfylde rammerne.

Dog kan Anders Jensen og Group Marketing blande sig, hvis man mener, at nogen rammer forkert.

De enkelte brands skal ændre kommunikations-strategi

Anders Jensen lægger desuden op til forandringer i kommunikationen omkring de enkelte brands.

“Telesektoren er en teknologi-drevet branche, der hidtil har markedsført sig meget traditionelt. Jeg mener vi skal stræbe efter at være meget mere innovative i vores markedsføring,” siger Anders Jensen og fortsætter:

“F.eks. giver det ikke mening for mig, at alle vores brands arbejder med nogenlunde det samme marketingmiks bestående at f.eks. tv-reklamer, lidt outdoor etc. At alle brands i et lille land som Danmark arbejder med at skabe awareness er for mig spild af penge. I stedet skal vi kigge på, hvilke kanaler der passer bedst til hvert brand, og så skal de satse meget mere entydigt på disse kanaler.”

Udnævnelsen af Anders Jensen hænger sammen med, at TDC lige nu under ledelse af den nye koncernchef, Carsten Dilling, arbejder med en ny strategiplan, der rækker frem mod 2015. Planen offentliggøres senere i år.