TDC’s nye kampagne er skabt via crowdsourcing

Peter Engholm
25@mail.dk

Til sit første kommunikations-univers på koncernplan fik TDC Group og dets nye bureau 200 ideer fra en global crowd. Se filmen her.

TDC nedlagde i begyndelsen af året sig selv som privatbrand – med YouSee som det fortsættende navn – og blev i stedet et koncern-brand som TDC Group.

I dag lanceres det første egentlige kommunikationsunivers fra TDC Group, hvor man i første omgang beretter om netværket og dermed giver plads til koncernens øvrige brands at kommunikere sig taktisk og produktmarkedsførende.

TDC Group har i sin debut – og i sagens natur – valgt et nyt bureau i form af Cosmic People. Men derudover har koncernen også valgt en ny tilgang til sit kommunikationsunivers, nemlig at lægge briefen ud til en global crowd.

”Min tilgang var, at en klassisk pitch kunne strække sig over måneder og i øvrigt være hæmmet af, at alle kender TDC på forhånd. Jeg frygtede, at det ville give for faste rammer på tilgangen,” siger Cecilie Boas Linde, der er Head of Marketing hos TDC Group.

Hun siger om bureauet og tilgangen:
”Jeg havde forinden fået præsenteret Cosmic Peoples brug af crowds. Vi behøvede både speed og ny inspiration, og via den globale crowd fik vi på en uge over 200 ideer – og nye øjne på at kommunikere tele i Danmark.”

Ud fra de mange ideer kunne TDC Group og Cosmic People se flere spor, og ud fra disse kombinerede kunde og bureau sig frem til den verden, der giver et overblik over telekoncernens landsdækkende netværk, og de bobler, der symboliserer selve netværket, som man jo normalt ikke kan se.

”Vi har været meget involveret i den kreative proces, hvilket har været både krævende, næsten angstprovokerende og givende. Vi indleder med at fortælle om netværket, men vores kommunikationsunivers kan og skal naturligvis foldes ud med mange flere historier om TDC Group,” siger Cecilie Boas Linde.

Hun tilføjer om crowdens bud på kommunikationsuniverset:

”Når input fra en række forskellige lande følger den samme grundidé – altså de egentlige spor – kan vi konstatere, at der er en bred appel allerede fra starten.”

Hos Cosmic People siger adm. direktør, Pernille Simmelkiær Larsen:

”Der ligger en power og en volumen i crowden, der formår at matche en stor annoncør i den anden ende. Og det er netop dét, der gør det muligt for os – et bureau på 6-8 personer – at håndtere en så stor kunde som TDC Group så forholdsvis let.”

Tv-reklamen for TDC Group er produceret af et animationsteam hos Cosmic People, mens filmene i det digitale spor er udviklet sammen med crowden.

http://www.youtube.com/watch?v=aPmaUk_T7bU