Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Selvstændig tekstforfatter klatrer op på Afrikas højeste bjerg for at samle penge ind til et skoleprojekt for piger i Kenya. På vejen dertil har hun brugt flere markedsføringstricks – deriblandt en rap-musikvideo.

Lene Rohde, der er selvstændig tekstforfatter, satte sig i september sidste år for at gennemføre en utraditionel kampagne for at samle penge ind til fordel for udsatte piger i Afrika.

De 50.000 kroner, som hun har haft som indsamlingsmål til Plans Pigefond, er indsamlet ved at tage sig selv i brug og ved at involvere de mennesker og butikker, der omgiver hende i lokalmiljøet.

Klimaks er bestigningen af Kilimanjaro, som Lene Rohde tager til i dag og hun satser på at stå på toppen af Afrikas højeste bjerg på sin 50-års fødselsdag den 20. januar.

Men inden da har hun lavet et hav af forskellige happenings for at gøre opmærksom på, at der er over 900 millioner piger og kvinder i verden, der lever for under seks kroner om dagen; at 450 millioner kvinder er kronisk underudviklede som følge af sult i barndommen; at mere end 10 millioner umyndige piger helt ned til 12 år giftes bort hvert år; og at der er millioner af piger, der ikke har mulighed for at gå i skole.

De metoder Lene Rohde har brugt for at gøre opmærksom på sin indsamling – som skal gå til at bygge en pigeskole i Kenya – startede med, at hun samlede tre løbehold, der deltog i DHL-stafetten i september iført lyserøde t-shirts.

Siden da har Lene cyklet Frederiksberg tyndt og løbet rundt om Søerne i København 3 gange om ugen – hele tiden iført pink tøj og med en lyserød ballon efter sig.

Hun har fået folk til at strikke huer med Plan-logoet på. Hun har æltet 200 kg rugbrødsdej, der er blevet solgt fra Din Baghave i Tullinsgade ligesom der er gået velgørende penge fra salg af ost hos Helges Ost og støttestrømper fra Butik Kluns. Man har kunnet købe neglelak fra Revebel og t-shirts fra Endurance Sport. Alle sammen butikker i Lenes nabolag, der har hjulet med at støtte den gode ide.

Derudover har hun naturligvis benyttet sig af traditionelle midler som oprettelse af gruppen: ‘Jeg støtter Plans Pigefond’ på Facebook samt udsendelse af direct mails.

Til direct mails, folder samt POS materiale i butikkerne, har hun skaffet sig gratis grafisk udformning, tryk mm. og også en gratis sms tjeneste, hvor man kan indbetale støttepenge, har hun fået stillet til rådighed.

Og så er Lene ikke tekstforfatter for ingenting. Hun har iført pink hue, pink neglelak og pink t-shirt rappet sig igennem en musikvideo i den gode sags tjeneste – naturligvis med egen forfattet tekst.

Lene har nået sit indsamlingsmål og mere til. Hun har i alt indsamlet godt 60.000 kroner, som skal gå til et skoleprojekt i Bondo i Kenya, som hun skal besøge på vej til Kilimanjaro.

På det 5.895 høje bjerg vil Lene sætte et flag for Afrikas piger med navnet på alle de sponsorer, der har bidraget til Plans Pigefond.

Indsamlingen fortsætter helt til 1. marts og derfor forsøger Lene at lave PR undervejs. Hun håber at blive ringet op af P4 på den satellit telefon, hun har medbragt og satser på at komme en tur i aftenshowet når hun kommer hjem.

 

Lene i løbetøj                             

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club